Předmět Somatopedie (KPG / 4268)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4268 - Somatopedie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vznik, vývoj a předmět somatopedie, výchova a vzdělávání jako součást komprehenzivní péče o osoby s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.2. Onemocnění nervové soustavy - přehled. Dětská mozková obrna - spastické formy, diparetický, hemiparetický a kvadruparetický vývoj dítěte.3. Dětská mozková obrna - nespastické formy.4. Další zdravotní postižení doprovázející dětské mozkové obrny.5. Příčiny vzniku dětské mozkové obrny, rizikové faktory.6. Rehabilitace a terapie při dětské mozkové obrně. Lehká mozková dysfunkce.7. Epilepsie. Záněty a nádory mozku, mozková traumata. Míšní obrny, periferní obrny. Dystrofie a myopatie kosterního svalstva. Deformace a amputace. Degenerativní onemocnění mozku.8. Psychologické aspekty doprovázející postižení a nemoc.9. Poruchy řeči, komunikace a socializace osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.10. Raná péče o děti tělesně a zdravotně postižené. Specifika vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže.11. Speciální didaktické metody při vzdělávání tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných.12. Volba povolání a příprava na profesní kariéru. Institucionální péče a podpora tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných v České republice. Rehabilitace, kompenzační pomůcky.13. Sociálně-právní ochrana tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných
Získané způsobilosti
Student charakterizuje a vymezí tělesné postižení a zdravotní znevýhodnění, určí případy chorob, které jsou nejčastějšími příčinami tělesného postižení a zdravotního znevýhodnění. Charakterizuje problematiku postižení vrozených a získaných, vymezí rozdíly v etiologii, prognóze a psychologických specifikách obou typů postižení. Student popíše syndrom centrální parézy, specifikuje jednotlivé formy dětské mozkové obrny, určí jejich etiologii a popíše psychomotorický vývoj jedince s danou formou DMO a konfrontuje ho s normálním psychomotorickým vývojem. Student charakterizuje rovněž přidružená postižení k DMO, příčiny DMO a možnosti rehabilitační péče. Student charakterizuje další příčiny tělesných postižení a zdravotních znevýhodnění - periferní obrny, myopatie, malformace, epilepsie, chronická onemocnění, autoimunitní onemocnění. Popíše edukační důsledky tělesného postižení a zdravotního znevýhodnění. Podrobně popíše systém, podmínky a specifika vzdělávání osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.
Literatura
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido. 1998. ISBN 80-85937-51-6.OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.KABELE, F. ET AL. Somatopedie. Praha: SPN, 1993. FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno: MU, 1994. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.