Předmět Etopedie (KPG / 4274)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4274 - Etopedie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Význam sociálních norem ve společenském kontextu.2. Determinace osvojování sociálních norem dosaženým vývojovým obdobím.3. Kompatibilita socializačních aktivit s osobností dítě.4. Dítě porušující závažné sociální normy, socializační odchylka, porucha chování dle MKN- 10, pedagogický, psychologický a poradenský přístup k poruše chování.5. Diagnostika poruchy chování, podmíněnost určování závažnosti dosaženým vývojem morálního usuzování a svědomí6. Etiologie socializační odchylky, poruchy chování.7. Nastavování funkční prevence a instituce působící v oblasti prevence socializační odchylky dítěte.8. Školské instituce pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče.9. Aplikace základních pedagogických kategorií a přístupů v oblasti výchovy a vzdělávání dítěte se socializační odchylkou a s diagnostikovanou poruchou chování: a)v období před odebráním dítěte z rodinyb)v období po umístění do školských zařízení pro děti s nařízenou ústavní výchovou10. Implementace nových poznatků z psychologických, sociologických a dalších vědních oborů do výchovně vzdělávacích aktivit s dítětem se socializační odchylkou, s diagnostikovanou poruchou chování.11. Implementace psychoterapeutických přístupů v oblasti pedagogické činnosti institucí, pracujících s dítětem se socializační odchylkou a s diagnostikovanou poruchou chování.
Získané způsobilosti
Student je schopen uchopit v obecné rovině význam společenských norem i problém s posuzováním jejich závažnosti v kontextu vývoje zrání a učení osobnosti dítěte. Dokáže odlišit experimentování se sociální normou v konkrétním vývojovém období od trvalejší socializační odchylky i od diagnostikovatelné poruchy chování. Student je dále schopen se orientovat v potřebách dítěte i v základních strategiích použitelných při pedagogické činnosti s dítětem s konkrétní úrovní socializační odchylky. Student umí určovat potenciální vhodnost odebrání dítěte z rodiny, získá dále vědomosti o školských institucích pracujících s dětmi s nařízenou ústavní výchovou a dokáže strategicky nastavit adekvátní přístupy těchto zařízení. Dokáže pracovat se základními pedagogickými kategoriemi, jako jsou cíle, metody, organizační formy, postupy a evaluace.
Literatura
FOUCAULT, M. Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-86019-96-9.FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Brno: Amosium Servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.VÝROST, J. SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80 246-1074-4.VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9.LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie, 2 vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 2006. ISBN 80-247-1284-9.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.