Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Etopedie (KPG / 4274)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4274 - Etopedie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Význam sociálních norem ve společenském kontextu.2. Determinace osvojování sociálních norem dosaženým vývojovým obdobím.3. Kompatibilita socializačních aktivit s osobností dítě.4. Dítě porušující závažné sociální normy, socializační odchylka, porucha chování dle MKN- 10, pedagogický, psychologický a poradenský přístup k poruše chování.5. Diagnostika poruchy chování, podmíněnost určování závažnosti dosaženým vývojem morálního usuzování a svědomí6. Etiologie socializační odchylky, poruchy chování.7. Nastavování funkční prevence a instituce působící v oblasti prevence socializační odchylky dítěte.8. Školské instituce pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče.9. Aplikace základních pedagogických kategorií a přístupů v oblasti výchovy a vzdělávání dítěte se socializační odchylkou a s diagnostikovanou poruchou chování: a)v období před odebráním dítěte z rodinyb)v období po umístění do školských zařízení pro děti s nařízenou ústavní výchovou10. Implementace nových poznatků z psychologických, sociologických a dalších vědních oborů do výchovně vzdělávacích aktivit s dítětem se socializační odchylkou, s diagnostikovanou poruchou chování.11. Implementace psychoterapeutických přístupů v oblasti pedagogické činnosti institucí, pracujících s dítětem se socializační odchylkou a s diagnostikovanou poruchou chování.

Získané způsobilosti

Student je schopen uchopit v obecné rovině význam společenských norem i problém s posuzováním jejich závažnosti v kontextu vývoje zrání a učení osobnosti dítěte. Dokáže odlišit experimentování se sociální normou v konkrétním vývojovém období od trvalejší socializační odchylky i od diagnostikovatelné poruchy chování. Student je dále schopen se orientovat v potřebách dítěte i v základních strategiích použitelných při pedagogické činnosti s dítětem s konkrétní úrovní socializační odchylky. Student umí určovat potenciální vhodnost odebrání dítěte z rodiny, získá dále vědomosti o školských institucích pracujících s dětmi s nařízenou ústavní výchovou a dokáže strategicky nastavit adekvátní přístupy těchto zařízení. Dokáže pracovat se základními pedagogickými kategoriemi, jako jsou cíle, metody, organizační formy, postupy a evaluace.

Literatura

FOUCAULT, M. Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-86019-96-9.FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Brno: Amosium Servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.VÝROST, J. SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80 246-1074-4.VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9.LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie, 2 vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 2006. ISBN 80-247-1284-9.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.