Předmět Somatopedie (KPG / 4287)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4287 - Somatopedie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vznik, vývoj a předmět somatopedie, výchova a vzdělávání jako součást komprehenzivní péče o osoby s tělesnýmpostižením a zdravotním znevýhodněním.2. Onemocnění nervové soustavy - přehled. Dětská mozková obrna - spastické formy, diparetický, hemiparetický akvadruparetický vývoj dítěte.3. Dětská mozková obrna - nespastické formy.4. Další zdravotní postižení doprovázející dětské mozkové obrny.5. Příčiny vzniku dětské mozkové obrny, rizikové faktory.6. Rehabilitace a terapie při dětské mozkové obrně. Lehká mozková dysfunkce.7. Epilepsie. Záněty a nádory mozku, mozková traumata. Míšní obrny, periferní obrny. Dystrofie a myopatie kosterníhosvalstva. Deformace a amputace. Degenerativní onemocnění mozku.8. Psychologické aspekty doprovázející postižení a nemoc.9. Poruchy řeči, komunikace a socializace osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.10. Raná péče o děti tělesně a zdravotně postižené. Specifika vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže.11. Speciální didaktické metody při vzdělávání tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných.12. Volba povolání a příprava na profesní kariéru. Institucionální péče a podpora tělesně postižených a zdravotněznevýhodněných v České republice. Rehabilitace, kompenzační pomůcky.13. Sociálně-právní ochrana tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných.V rámci kontaktní části výuky budou diskutována především složitější témata týkající se etiologie, rozvoje,symptomatologie, možnosti rehabilitace, terapie či kompenzace jednotlivých chorob, které jsou příčinou tělesného postiženía zdravotního znevýhodnění. Součástí kontaktní výuky je i prezentace videonahrávek osob s různým typem tělesnéhopostižení či zdravotního znevýhodnění.
Získané způsobilosti
Student charakterizuje a vymezí tělesné postižení a zdravotní znevýhodnění, určí případy chorob, které jsou nejčastějšími příčinami tělesného postižení a zdravotního znevýhodnění. Charakterizuje problematiku postižení vrozených a získaných, vymezí rozdíly v etiologii, prognóze a psychologických specifikách obou typů postižení. Student popíše syndrom centrální parézy, specifikuje jednotlivé formy dětské mozkové obrny, určí jejich etiologii a popíše psychomotorický vývoj jedince s danou formou DMO a konfrontuje ho s normálním psychomotorickým vývojem. Student charakterizuje rovněž přidružená postižení k DMO, příčiny DMO a možnosti rehabilitační péče. Student charakterizuje další příčiny tělesných postižení a zdravotních znevýhodnění ? periferní obrny, myopatie, malformace, epilepsie, chronická onemocnění, autoimunitní onemocnění. Popíše edukační důsledky tělesného postižení a zdravotního znevýhodnění. Podrobně popíše systém, podmínky a specifika vzdělávání osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.
Literatura
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido. 1998. ISBN 80-85937-51-6.OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.KÁBELE, F. ET AL. Somatopedie. Praha: SPN, 1993. FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno: MU, 1994. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J. Centrální mechanismy řízení motoriky - teorie, poruchy a léčebná rehabilitace. Praha: Avicenum, 1990. PFEIFFER, J., VOTAVA, J., TROJAN, S., DRUGA, R. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 1996. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.ŠLAPAL, R. Neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 1995. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1.MYDLIL, V. Příčiny mozkových postižení dětí. Praha: Victoria Publishing, 1995. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ. L., ET AL. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1073-7.LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno:Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.