Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika (KPG / 4302)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4302 - Obecná didaktika, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah vzdělávání, jeho kodifikace a proměny, kurikulární reforma a její principyVýchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulaceOrganizační formy vyučováníVyučovací metody a kritéria jejich tříděníDidaktické prostředky ? pomůcky, učebnice, ICT ve výucePedagogická komunikace, verbální a nonverbální komunikace, komunikace činem, nelegální komunikacePedagogická diagnostika, její význam, funkce, metody, diagnostický proces a jeho závěryHodnocení ve výuce, význam hodnocení, typy hodnocení, vlastnosti hodnocení, subjektivní zdroje chybDidaktické testování, druhy testů, typy testových položek, vlastnosti testu, zásady tvorby teacher-made testůNeprospěch žáka a jeho příčiny, biologické, psychologické a sociální, práce s neprospívajícím žákemModernizační a inovativní trendy ve výuce, psychodidaktika a neurodidaktika, didaktická rekonstrukceProfil učitele v rámci sekundárního vzdělávání, typologie učitelů, autorita učitele

Získané způsobilosti

Student popíše systém kurikulárních dokumentů v ČR, vysvětlí základní principy kurikulární reformy, popíše nemateriální a materiální didaktické prostředky, vymezí organizační formy a vyučovací metody; popíše význam a funkce hodnocení ve výuce, definuje subjektivní zdroje chyb v hodnocení a charakterizuje metody získávání zpětné vazby; popíše proces pedagogické diagnostiky, základní diagnostické metody a určí možnosti jejich použití v rámci edukačního procesu, specifikuje soudobé inovativní trendy ve výuce, charakterizuje vybrané metody řízení učební činnosti žáků. Student je schopen aplikovat získané poznatky do oblasti oborově didaktické problematiky, tvůrčím způsobem přistupovat ke koncepci vyučovacích hodin a reflektovat soudobé trendy a poznatky v rámci řízení učební činnosti žáků, aplikovat získané poznatky v konkrétních pedagogických situacích, systematicky měřit a objektivně hodnotit výsledky výuky žáků, navrhnout, zrealizovat a vyhodnotit diagnostický proces, přijmout adekvátní závěry, spolupracovat se školskými poradenskými zařízeními.

Literatura

nullŠIKULOVÁ, R., MÜLLEROVÁ, L. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2001. ISBN 80-7044-365-0.KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. nullKASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.PASCH, M., a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.ŠVEC, V., ET AL. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 1996. KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově. Praha: Karolinum, 1999. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: UM, 1995. ISBN 80-210-1070-3.MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2001. DITTRICH, P. Pedagogicko - psychologická diagnostika. Praha: H&H, 1992. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. CANGELOSI, J., S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.