Předmět Psychodidaktika a neurodidaktika (KPG / 4308)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4308 - Psychodidaktika a neurodidaktika, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Neurofyziologické základy paměti a učení - mechanismy paměti, typy paměti, fyziologické faktory ovlivňující proceszapamatování, vztah mezi pamětí a učením.2. Funkční zobrazování mozku, principy funkčních zobrazovacích metod - fMRI, PET, SPECT, MEG, významfunkčního zobrazování mozku pro studium procesů paměti a učení.3. Styly učení - kognitivní styly, styly učení žáků, klasifikace stylů učení, vyučovací styly učitele, možnost ovlivňovánístylů učení, efektivní využívání stylů učení v rámci edukačního procesu.4. Individuální charakteristiky učícího se jedince - vnitřní poznatkové systémy žáků, jejich utváření, geneze aovlivňování, dětská pojetí a práce s dětskými pojetími ve vyučovacím procesu. Možnosti diagnostiky dětských pojetí.5. Didaktická rekonstrukce - didaktická transformace učiva, přibližování vnitřních poznatkových systémů učícího sejedince k aktuálnímu stavu poznání. Metody efektivního učení a vyučování, prostředky didaktické rekonstrukce. Volbaoptimálních učebních a vyučovacích strategií.6. Možnosti praktického využití poznatků týkajících se mechanismů paměti a učení. Netradiční přístupy k výuce, kritickáanalýza moderních trendů řízení učebního procesu žáků.
Získané způsobilosti
Student - popíše základní anatomickou stavbu centrální nervové soustavy a vysvětlí základní fyziologické procesy v mozku (vznik a přenos nervového vzruchu) včetně principů metod zkoumání těchto procesů, - charakterizuje jednotlivé typy paměti a uvede faktory, které kvalitu paměti ovlivňují, u vybraných faktorů navrhne možnosti jejich pedagogického ovlivňování, - uvede různé klasifikace stylů učení a jednotlivé styly charakterizuje, včetně jejich projevů v reálném edukačním prostředí, - vysvětlí, co jsou strategie a taktiky učení a jak souvisí s učebními a kognitivními styly, - podrobně charakterizuje dětská pojetí a jejich genezi, - uvede teoretické koncepty didaktické rekonstrukce a popíše způsob práce s didaktickou rekonstrukcí v reálné edukační praxi.
Literatura
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4.KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. 3. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Galén 2005. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha Grada, 2011. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.PREISS, M., KŘIVOHLAVÝ, J. Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada Publishing, 2009. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha. 1996. Vester, F. Myslet, učit se? a zapomínat?. Plzeň: Fraus, 1997. Kulišťák, P. Neuropsychologie.1.vyd. Praha: Portál, 2003. 327 s. 2003. ISBN 80-7178-554-7.KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - A. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 2001. ISBN 80-244-0294-7.Ganong, W. F. Přehled lékařské fyziologie. 20. vydání. Praha: Galén, 2005. Held, L., Pupala, B. Psychogenéza žiakovho poznania vo vyučovaní. Bratislava: Edičné stredisko Amos PedF UK. 1995. CANGELOSI, J., S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6.Janíková, M., Vlčková, K. et al. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.