Předmět Multikulturní výchova (KPG / 4320)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4320 - Multikulturní výchova, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
. Úvod do problematiky, zadání požadavků k udělení zápočtu (výstupy). Ukotvení průřezového tématu Multikulturní výchova v kurikulárních dokumentech (RVP) a jeho vztah k ostatním průřezovým tématům. Předmět a cíl multikulturní výchovy (myšlenky, ideje apod.). Základní pojmosloví související s multikulturalitou (interkurkulturalitou). Pojetí Multikulturní výchovy v RVP a vybraných ŠVP (kritická evaluace). Stereotypy a předsudky (teorie vzniku předsudků u dětí ? viz Allport). Etnocentrismus mezi učiteli (hodnotová orientace učitelů, práce s vlastními postoji, předsudky a stereotypy). Teorie formování interkulturních kompetencí včetně praktických nácviků. Sociokulturní zázemí ve škole (žák a multikulturní svět). Závěrečná evaluace (kolokvium k problematice) sociální inkluze z hlediska multikulturality.
Získané způsobilosti
Student prokáže schopnost implementace průřezového tématu multikulturní výchova do předmětů svého zaměření. Student je schopen empatického myšlení v rámci etnicky nezatíženého pohledu. Student chápe bazální specifika jedinců z různého etnicko-kulturního prostředí. Student charakterizuje základní pojmy dané problematiky. Student je schopen aplikovat základní interkulturní myšlenky do výuky. Student dokáže popsat možnosti a principy implementace multikulturních průřezových témat do výuky svého oboru. Student je schopen pracovat s afektivními cíly, zaměřenými na multikulturní diverzitu.
Literatura
MORVAYOVÁ, P., MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.Buryánek, J. a kol. Interkulturní vzdělávání I a II. Praha, 2002. ISBN 80-7106-614-1.Allport, G. W. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004. nullMŠMT. Analýza školních vzdělávacích programů. In MŠMT. Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha, 2009. Eriksen, T. H. Antropologie multikulturních společností: Rozumět identitě. Praha: Triton, 2006. MORVAYOVÁ, P. Jak na klíčové kompetence prostřednictvím interkulturního vzdělávání. In R. Šikulová, & et al. Od klíčových kompetencí učitele ke klíčovým kompetencím žáka. Most: Pedagogické centrum, 2008. MORVAYOVÁ, P. Kurikulární reforma a tzv. multikulturní výchova - diskuse cilů, antinomii a pedagogického kompetenčního minima pro realizaci. In Čepičkova, Ivana (ed.) Klíčové kompetence jako způsob myšlení o vzdělávání v pre-primární a primární edukaci (Česko-slovenské pedagogické a psychologické studie). Ústí nad Labem: UJEP, 2010. BAUMAN, Z. Myslet sociologicky. Netradiční uvedení do sociologie. Praha, 2004. Eriksen, T. H. Sociální a kulturní antropologie: Příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, 2008.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
Mgr. Ladislav Zilcher