Předmět Psychopedie 1 (KPG / 4406)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4406 - Psychopedie 1, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Mentální retardace, klasifikace mentální retardace, psychopedie a její zařazení v systému speciální pedagogiky- Etiologie, prevence a diagnostika mentální retardace- Psychosociální specifika mentálně retardovaných- Historický vývoj péče o jedince mentální retardací, demencí a jinými psychickými poruchami, aktuální trendy v oblasti péče a edukace osob s m. r., komprehenzivní rehabilitační péče, práva osob s mentálním postižením- Systém vzdělávání osob s mentální retardací (informativně, podrobně viz Psychopedie 2)- Vyučovací metody a formy v oblasti vzdělávání osob s mentálním postižením, speciálně pedagogické poradenství ve vztahu k jedincům s mentální retardací, IVP, kurikulární dokumenty pro vzdělávání mentálně postižených, podpůrná opatření realizovaná ve vztahu k osobám s m. r., integrativní a inkluzivní přístup - podmínky, možnosti.- Raná péče a intervence- Terapeuticko-formativní přístupy v práci s mentálně retardovanými osobami- Problematika zaměstnávání osob s m. r., sociální služby, volnočasové a integrační aktivity pro osoby s m. r.
Získané způsobilosti
Student je schopen charakterizovat mentální retardaci a její stupně dle závažnosti postižení, je schopen vymezit možné příčiny vzniku mentální retardace, zná postupy diagnostiky m. r. a je schopen charakterizovat psychosociální specifika osob s mentální retardací, zná důležité etapy vývoje péče o osoby s mentální retardací a moderní trendy v přístupu k péči a vzdělávání osob s mentální retardací, zná systém vzdělávání osob s mentálním postižením, zná metody a formy práce v oblasti vzdělávání osob s mentálním postižením. Student je schopen charakterizovat terapeuticko-formativní přístupy využitelní při práci s osobami s m. r. a je schopen definovat jejich možný přínos. Student rovněž zná práva osob s m. r. a je schopen popsat služby a integrační aktivity určené pro uvedenou cílovou skupinu.
Literatura
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCHm M. a kol. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7060-7.VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: PAIDO, 2004. ISBN 80-7315-071-9.FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specif. potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triron, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-150-1.NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.