Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciálně pedagogické metody práce (KPG / 4479)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4479 - Speciálně pedagogické metody práce, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Problematika školní zralosti a připravenosti jako předpoklad školní úspěšnosti. Rizikové faktory rozvoje SPU. Vztah prevence SPU a školní úspěšnosti. Hlediska pro posuzování vhodnosti zahájení povinné školní docházky. Opatření pro děti nezralé a nepřipravené na povinnou školní docházku.- Základní předpoklady pro nácvik čtení, psaní, počítání. Propojení RVP PV a RVP ZV. Přípravné období na čtení, psaní, počítání.- Stimulační programy pro předškolní děti v souvislosti s rozvojem SPU. Stimulace oblasti motoriky - jemná a hrubá motorika.- Stimulace oblasti percepce. Rozvíjení zrakové a sluchové percepce. Prostorová orientace. Intermodalita. Vnímání časových vztahů. Rozvíjení oblasti sociální, motivační a emoční. Nácvik sebeobslužných činností a samostatnosti, komunikačních dovedností a podpora vztahů k druhým lidem. Motivační oblast a emoční oblast.- Screeningové metody (metoda dílčích funkcí B. Sindelarové, Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky, Reverzní test).- Stimulační programy (např. metoda dílčích funkcí B. Sindelarové, Metoda dobrého startu). Publikace a počítačové výukové programy na rozvoj jednotlivých dílčích oblastí.- Systém péče o děti s SPU a SPCH (diagnostika, reedukace, poradenství, možnosti vzdělávání). Potřeba komplexnosti péče a spolupráce zainteresovaných subjektů (žák, rodina, škola, poradenské zařízení). Možnosti integrace žáků s SPU nebo SPCH.- Metody a formy práce s jedincem s ADHD, terapeutické postupy. Doporučované výchovné přístupy k jedincům s diagnózou ADHD. Režimová terapie. Kognitivně behaviorální přístup. Programy HYPO, KUMOT, KUMOZ. Koncepce ovlivnění deficitu dílčích funkcí. Relaxační techniky. Výuka sociálním dovednostem v rámci specifické primární prevence. Interakční hry jako forma rozvoje vrstevnických vztahů.

Získané způsobilosti

Studenti jsou seznámeni s teoretickými znalosti a praktickými dovednostmi v oblasti speciálněpedagogických metod práce - reedukace, stimulace. Studenti jsou obeznámeni s problematikou speciálněpedagogických metod práce zejména v předškolním a školním věku. Zvládnou základní reedukační a stimulační metody.

Literatura

BOGDANOWITZOVÁ, M., SWIERKOSZOVÁ, J. Metoda dobrého startu. Ostrava: Kasimo, 1998. ISBN 80-902497-0-1.ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.MICHALOVÁ, Z. Reedukace a kompenzace dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Liberec: TU, 2011. ISBN 978-80-7372-744-4.JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-474-8.JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Smyslové vnímání. Metody reedukace specifických poruch učení. Praha: D+H, 2003. ISBN 80-239-4467-3.POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3678-173.KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky?. Praha: Scentia, 2004. ISBN 80-7183-291-X.DOLEŽALOVÁ, J. Děti čtou a nevědí o čem. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-869-2.NOVÁK, J. Dyskalkulie. Specifické poruchy počítání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000. ISBN 80-85808-82-X.MATĚJČEK, Z. Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H, 1995. ISBN 80-857-8727-X.JANEČKOVÁ, D. Hry pro pravo-levou orientaci. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN 80-7311-024-5.KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.BEDNÁŘOVÁ, J. S kamarády do školy. I.a II. díl. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01471-8.pOKORNÁ, V. Vývojové poruchy v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího