Předmět Edukace jedinců se sluchovým postižením (KPG / 4515)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4515 - Edukace jedinců se sluchovým postižením, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Edukační přístup k jedincům se sluchovým postižením, možnosti a specifika vzdělávání. Neslyšící jako kulturní a jazyková menšina.- Charakteristika mluvené řeči u sluchově postižených. Význam sluchového vnímání, souvislost sluchového vnímání a úrovně slovní zásoby a mluvní pohotovosti. Důsledky sluchových vad.- Verbo-tonální metoda reedukace řeči ve skupinovém i individuálním reedukačním programu. Verbo-tonální metoda a rytmika rukou a prstů v reedukaci řeči sluchově postižených.- Odezírání řeči podmínky odezírání, metody odezírání, typy odezírajících, metodika nácviku odezírání, podpůrné a stimulační cvičení zrakové funkce.- Komunikační systémy sluchově postižených. Audiovizuální technika, videotechnika a počítače ve speciální výchově a rehabilitaci i poradenské činnosti sluchově postižených. Kompenzační pomůcky a sluchadla, kochleární implantát.- Systém poradenství a diagnostiky sluchových funkcí. Prevence sluchových vad.
Získané způsobilosti
Studenti získají informace o edukačním přístupu k jedincům se sluchovým postižením a o možnostech a specificích jejich vzdělávání.
Literatura
BAREŠOVÁ, J., HRUBÝ, J. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-105-9.KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0329-2.KOSINOVÁ, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina ? kultura neslyšících. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-94-9.HAVLÍK, R. Sluchadlová propedeutika. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2008. ISBN 978-80-7013-458-0.JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ , K. Surdopedie I.. Praha: UK, 1990. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3.ROUČKOVÁ, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-932-3.PROCHÁZKOVÁ, V. Jak komunikovat s neslyšícím klientem?. Praha: VIOD, 2007. ISBN 978-80-86991-18-4.KOSINOVÁ, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina - kultura neslyšících. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-94-9.SOURALOVÁ, E. peciální pedagogika osob s postižením sluchu. In RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0646-2.POTMĚŠIL, M. Projektování v surdopedii. Olomouc: UP, 2007. ISBN 978-80-246-1300-0.ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006. ISBN 80-7216-232-2.HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8.POTMÉŠIL, M. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1300-0.STRNADOVÁ, V. Současné problémy české komunity neslyšících. Hluchota a jazyková komunikace. Praha: UK, 1998. ISBN 80-85899-45-0.SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení: učební text pro studenty speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-098-6.BULOVÁ, A. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze spec pedagogiky. Brno: PAIDO, 1998. ISBN 80-85931-65-6.HUDÁKOVÁ, A. Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2005. ISBN 80-86792-27-7.KURKOVÁ, P. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením z hlediska vedení ke zdravému životnímu stylu. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2582-5.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího