Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Edukace jedinců s parciálními poruchami (KPG / 4517)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4517 - Edukace jedinců s parciálními poruchami, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Prohloubení základních teoretických vědomostí o problematice specifických poruch učení a chování. Definice a terminologie, příčiny jejich vzniku, projevy jejich jednotlivých typů, komorbidity. Odlišení specifických poruch učení od specifických poruch chování. Dítě předškolního věku v riziku SPU. Odlišnosti specifických poruch učerní a chování na 1., 2. a 3. stupni. Formy péče o žáky s SPU.- Obecné zásady pro práci s jedinci s SPU. Konkrétní formy práce, možnosti hodnocení a klasifikace v souvislosti s platnou legislativou. Praktické vyzkoušení některých metod práce se žáky se SPU, které jsou využitelné i pro ostatní žáky v procesu inkluzivního vzdělávání.- Profesionální orientace žáků a studentů s SPU. Jedinci s dvojí výjimečností.- Metodika práce s individuálně integrovaným žákem v hodinách českého a cizího jazyka. Možné důsledky SPU v komplexu edukační práce. Podpůrná opatření ve školním prostředí v kontextu platné školské legislativy MŠMT ČR.- Metody práce s jedinci s SPU při přijímacích i maturitních zkouškách na SŠ.- Zásady reedukace, kompenzace, stimulace. Pravidla jejich první volby při práci s konkrétním jedincem. Přehled metodických a pracovních materiálů a reedukačních pomůcek, publikací, počítačových programů pro prevenci, reedukaci a kompenzaci SPU.- Cizí jazyk a žáci se specifickými poruchami učení. Projevy SPU při osvojování cizího jazyka. Náměty pro práci s jedinci s SPU, hodnocení a klasifikace. Pomůcky pro výuku cizích jazyků.- Jednotlivé příznaky a možnosti mírnění a ovlivňování ADHD ve školním prostředí. Variabilita příznaků vzhledem k věku jedince s ADHD. Projevy ADHD v sociální interakci. Změny v aktivitě CNS při ADHD. Invazivní a neinvazivní formy a metody směrované k zmírnění obtíží ADHD.- Sekundární následky přístupu okolí v rozvoji identity jedince s ADHD. Psychický a sociální vývoj nositelů ADHD s časně neodhalenou poruchou. Následky nesprávného přístupu okolí k jedinci s ADHD.

Získané způsobilosti

Studenti jsou seznámeni s teoretickými znalosti a praktickými dovednostmi v oblasti edukace jedinců s parciálními poruchami. Zvládnou edukaci jedinců s parciálními poruchami (SPUCH).

Literatura

MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: UK, 2004. ISBN 80-7290-205-9.POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-228-9.BALŠÍKOVÁ, O., DAN, J. Náprava čtení a psaní. Praha: SNP, 1991. ISBN 80-04-25079-3.ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.BARTOŇOVÁ, M. Reedukace specifických poruch učení. Brno:MU, 2005. ISBN 80-210-3822.POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-151-7.JANÍKOVÁ, V., BARTOŇOVÁ, M. Výuka německého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. s. 5 - 21. In: BARTOŇOVÁ, M. Vzdělávání a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3135-2.KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky?. Praha: Scentia, 2004. ISBN 80-7183-291-X.SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-773-7.MATĚJČEK, Z. Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H, 1995. ISBN 80-857-8727-X.PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.Tymichová, H. Nauč mě číst a psát. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26186-8.POKORNÁ, V. Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej: jak poznáme sklony k dyslexii, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii. Praha: Blug, 1994. ISBN 80-85635-36-4.LINC, V., FILCÍK, G. Psaní jako hraní. Praha: Blug, 1993. ISBN 80-85635-18-6.ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.pOKORNÁ, V. Vývojové poruchy v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

doc. PhDr. PaedDr. Ilona Pešatová, Ph.D.