Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Alternativní a augmentativní komunikace (KPG / 4519)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4519 - Alternativní a augmentativní komunikace, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Vymezení augmentativní a alternativní komunikace- Vymezení základních pojmů. Metodika alternativní a augmentativní komunikace, zásady jejího užívání, hlavní principy.- Alternativní a augmentativní komunikace ve vztahu k vývoji řeči.- Alternativní a augmentativní komunikace jako prostředek vzdělávání jedinců se závažnými komunikačními problémy a poruchami řeči.- Augmentativní komunikace těžce mentálně postižených a autistických osob.- Organizace a sdružení zabývající se problematikou alternativní a augmentativní komunikace (např. SAAK - Sdružení pro augmentativní a alternativní komunikaci).Podpůrné nebo náhradní komunikační systémy- Klasifikace systémů alternativní a augmentativní komunikace.- Makaton, Bliss, piktogramy, sociální čtení.- Facilitovaná komunikace.- Výměnný obrázkový komunikační systém VOKS. Alternativní a augmentativní komunikace prostřednictvím osobního počítače (např. ACKeyboard - Program TEDI).

Získané způsobilosti

Studenti si osvojí základní komunikační systémy alternativní a augmentativní komunikace ve spojitosti s komunikační potřebou určitých skupin jedinců se zdravotním postižením.

Literatura

JANOVCOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: PAIDO, 2003. ISBN 80-210-3204-9.KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 978-809-0213-418.LAUDOVÁ, L. Augmentativní a alternativní komunikace. In: ŠKODOVÁ, E. - JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: PAIDO, 2004. ISBN 80-7315-071-9.BEEROVÁ, E. Aktuální stav užívání prostředků augmentativní a alternativní komunikace. In: Speciální pedagogika, 2005, roč. 15, č. 2, s. 104 - 113. 2005. KLENKOVÁ, J. Augmentativní a alternativní komunikace. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: PAIDO, 1998. ISBN 80-85931-51-6.TETZCHER, S., MARTINSEN, H. Introduction to Augmentative and Alternative Communication. London: Whurr Publisher, 2000. ISBN 1861561873.LANG, B., BERBERICHOVÁ, Ch. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0329-2.KUBOVÁ, L. Piktogramy: metodická příručka. Praha: Tech-Market, 1997. ISBN 80-86114-00-7.KUBOVÁ, L. Piktogramy: učebnice. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-9-9.EMERSON, E., HATTON, CH., eds. The International Handbook of Applied Research in Intellectual Disabilities. Chichester: John Wiley & Sons, Ltd, 2004. ISBN 0-471-49709-6.KUBOVÁ, L., PAVELOVÁ, Z., RÁDKOVÁ, I. Znak do řeči. Praha: Tech-Market, 1999. ISBN 80-86114-23-6.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího