Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Práce se školní třídou (KPG / 4520)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4520 - Práce se školní třídou, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Školní třída jako sociální skupina. Charakteristika školní třídy z hlediska teorie sociálních skupin, dynamika sociálních skupin. Fáze vývoje malých sociálních skupin, skupinová koheze a tenze aj. Komunikační struktura skupiny; styly vůdcovství. Skupina jako otevřený systém: principy zpětné vazby, komplementarity, nepředvídatelnosti a homeostázy.- Vzorce sociálních vztahů ve školní třídě. Koedukované vs. genderově segregované vzdělávání, podpora soudržnosti mezi žáky. Emoční účinné faktory. Behaviorální účinné faktory: vzájemná pomoc, zpětná vazba a konfrontace, testování reality a hranic.- Školní třída a její klima. Klima školy vs. kultura školy, druhy a determinanty školního / třídního klimatu, metody měření klimatu třídy. Preferenční postoje učitele.- Řízení třídy. Způsoby vedení a řízení třídy, osobnost učitele, jeho autorita, dovednosti, komunikační styl, budování vztahu mezi učitelem a žákem, profesní kompetence učitele. Kázeň ve třídě - vymezení pojmu, nejčastější kázeňské problémy a techniky jejich řešení, humor ve třídě.- Genderově citlivá výchova a vzdělávání.

Získané způsobilosti

Studenti získají informace o bezpečném klimatu školní třídy a jeho vlivu na efektivitu edukačního procesu.

Literatura

GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 80-85783-73-8.REITMAYEROVÁ, E., BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucích skupin a učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8.NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno : Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178626-8.LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980.CANGELOSI, J., S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0552-1.STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.SMITH, Ch. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-097-9.MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.