Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Spec.ped.diag.,inter.,por.ve škol.a ad.v (KPG / 4523)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4523 - Spec.ped.diag.,inter.,por.ve škol.a ad.v, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Diagnostické metody a jejich klasifikace. Zásady práce s diagnostickými metodami. Užití psychodiagnostiky v praxi. Základní vlastnosti testů (objektivita, standardizace, reliabilita, validita).- Klinické metody s podrobným zaměřením na vedení rozhovoru. Anamnéza. Pozorování. Analýza spontánních produktů. Rozhovor - fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, registrace rozhovoru.- Spolupráce speciálního pedagoga s psychologem.- Základní testové metody. Výkonové testy. Testy osobnosti (projektivní metody, objektivní testy osobnosti, dotazníky, posuzovací stupnice).- Speciální otázky diagnostiky. Diagnostika inteligence a poruch inteligence. Diagnostika výukových problémů, neprospěch. Organická postižení CNS, neuropsychologická diagnostika. Rodinná diagnostika a diagnostika rodinných vztahů. Diagnostika v období dospívání a adolescence.- Intervence, interpretace závěrů, formulace zpráv a nálezů, vyvození intervence. Formy intervence a obsah intervenčního zaměření dle druhu postižení. Zásady vedení intervence.- Etické otázky v diagnostice a v intervenci.

Získané způsobilosti

Studenti získají informace s aplikací vybraných testů, jejich vyhodnocením a následnou interpretací pro speciálněpedagogickou práci.

Literatura

HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika výchovných problémů a poruch chování. HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko psychologická diagnostika v práci učitele. In: BENDL S. ? KUCHARSKÁ A. (ed): Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: UK, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.LANGOVÁ, M. HEŘMANOVÁ, V., TRPIŠOVSKÁ, D., VACÍNOVÁ, M. A KOL. Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2005. ISBN 80-7044-719-2.HADJ-MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-101-X.HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-701-9.ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Paido, Brno, 2000. ISBN 80-85931-86-9.PŘINOSILOVÁ, D. Speciálněpedagogická diagnostika. In PIPEKOVÁ, J. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.BLATNÝ, M., PLHÁKOVÁ, A. Temperament, inteligence, sebepojetí : nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno : Psychologický ústav AV ČR, Sdružení SCAN, 2003. ISBN 80-86620-05-0.BLAHUTKOVÁ, M., SEBERA, M. Testy výkonové motivace a jejich vyhodnocení pomocí norem a kolísání aspirací vlivem úspěchu. In: BLATNÝ, M., SVOBODA, M., RUISEL, I., VÝROST, J. Sociální procesy a osobnost 2000. Brno: MU, 2001. ISBN 80-21-2680-4.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.