Předmět PVK - Psychopedická diagn. a intervence (KPG / 4531)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4531 - PVK - Psychopedická diagn. a intervence, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Diagnostika v psychopedii. Historie diagnostiky osob s mentálním postižením. Vymezení základních pojmů - diagnostický proces, jeho východiska a specifika při práci s klientem s mentálním postižením a jeho rodinou. Zásady diagnostické práce. Cíle a úkoly diagnostiky v jednotlivých vývojových obdobích. Diferenciální diagnostika. Interdisciplinární komplexní přístup a týmová spolupráce. Specifika diagnostikování u klientů s mentálním postižením v jednotlivých věkových obdobích.- Klinické metody a specifika jejich využití při práci s jedinci s mentálním postižením (anamnéza, pozorování, rozhovor, analýza spontánních produktů činnosti). Využití hry a kresby jako diagnostické situace.- Základní testové metody. Výkonové testy a jejich limity u osob s mentálním postižením. Hodnocení adaptivního chování. Vývojové škály. Škály funkční nezávislosti. Podpůrná diagnostika u dětí s těžkým postižením. Alternativní diagnostické přístupy -dynamická diagnostika a její význam při stimulaci osob s mentálním postižením. Diagnostika stylů učení.- Diagnostika specifických dovedností a schopností - motoriky, grafomotoriky a kresby, laterality, řeči, sebeobslužných činností.- Diagnostika školní zralosti a připravenosti. Vymezení základních pojmů. Příčiny školní nezralosti - specifika u dětí s mentálním postižením. Stimulační programy při odkladu školní docházky.- Poradenské služby pro jedince s mentálním postižením. Speciálněpedagogická a pedagogická intervence. Podpůrná opatření aplikovaná v edukačním prostředí a jejich legislativní opora. IVP.
Získané způsobilosti
Studenti získají informace o psychopedagogické diagnostice a intervenci včetně metod a stimulačních postupů pro rozvoj sluchu a řeči.
Literatura
ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice v období raného a předškolního věku. Praha: IPPP ČR, 2002. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Paido, Brno, 2000. ISBN 80-85931-86-9.Kléglová, J. Vágnerová, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-456-1538-7.Dušek, K., Večeřová-Procházková, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-1620-6.DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1.DITTRICH, P. Pedagogicko - psychologická diagnostika. Praha: H&H, 1992. SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992. ISBN 80-7067-211-0.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího