Předmět Edukace jedinců s mentálním postižením (KPG / 4557)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4557 - Edukace jedinců s mentálním postižením, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Edukace žáků s mentálním postižením. Výchova a vzdělávání žáků s mentálním postižením v jednotlivých typech zařízení. Charakteristika vzdělávacích programů (ZŠP, ZŠS, přípravný stupeň ZŠS, rehabilitační vzdělávací program). RVP pro ZV s přílohou pro žáky s LMP, průřezová témata. RVP ZV pro ZŠS. Vyučovací metody a formy práce, didaktické zásady. Strategie ve vzdělávání žáků s MP v procesu individuální a skupinové integrace. Inkluze v oblasti edukace žáka s LMP v ZŠ.- Modifikace pedagogických přístupů s ohledem na stupeň mentální retardace, specifika osobnosti jedince s mentálním postižením. Specifika výuky vyučovacích oborů u žáků s mentálním postižením v základní škole, v základní škole praktické a v základní škole speciální. Český jazyk, matematika, prvouka, výtvarná výchova, hudební výchova, pracovní výchova, tělesná výchova. Metodika počátečního čtení, psaní a počítání, její aplikace a modifikace s ohledem na mentální postižení. Přehled vhodných učebních materiálů.- Sociální dovednosti učitele jako nedílná součást intervenčního pedagogického procesu. Klady a zápory integrace/inkluze u jedinců s MP. Individualizace výchovných cílů, obsahů, metod a strategií při práci, specifika u dětí s MP.- Úloha učitele při výuce sociálních dovedností, terapeuta při terapeutickém vedení žáka s MP. Zásady pro úspěšnou práci s těmito dětmi. Úloha osobního asistenta a asistenta pedagoga při rozvoji sociálních dovedností těchto dětí. Spolupráce učitele s asistentem, s terapeutem, s rodiči.- Intervence a terapie ve speciálně-pedagogické péči. Sociální dovednosti jako forma intervence u žáků s MP.- Přehled druhů terapie u žáků s MP - hippoterapie, ergoterapie, canisterapie, arteterapie, dramaterapie, muzikoterapie, metoda bazální stimulace atd.
Získané způsobilosti
Studenti se orientují v edukaci jedinců s mentálním postižením v jednotlivých typech zařízení. Cílem předmětu je upozornit na příčiny obtíží v sociální přizpůsobivosti a v chování u jedinců s mentálním postižením
Literatura
ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.Müller, O., Valenta, M. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2004. ISBN 80-732-0063-5.MÜLLER, O. Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. Olomouc : UP, 2001. ISBN 80-244-0207-6.LEČBYCH, M. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: UP, 2008. ISBN 978-80-244-2071-4.ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0992-4.EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.MULLER, O., VALENTA, M. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992. ISBN 80-7067-211-0.VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.KOZÁKOVÁ, Z. Sexualita a sexuální výchova osob s mentálním postižením v podmínkách zařízení sociální péče. In Sexualita mentálně postižených. Praha: Centrum denních služeb, 2004. ISBN 80-903519-0-5.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího