Předmět Edukace jedinců s poruchami chování (KPG / 4564)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4564 - Edukace jedinců s poruchami chování, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Základy integrativního působení a strategie řízení heterogenní skupiny. Sociální dovednosti učitele jako nedílná součást intervenčního pedagogického procesu. Metody práce speciálního pedagoga s pedagogickým sborem.- Individualizace výchovných cílů, obsahů, metod a strategií při práci s jedinci s poruchami chování, příprava IVP. Slovní hodnocení chování - znalost příslušné legislativy.- Hlavní cíle v rozvoji sociálních dovedností žáků a možnosti jejich naplnění. Podpora sebeúcty, sebevědomí a schopnosti chválit a být pochválen. Zvýšené porozumění a použití slovní zásoby související s emocemi, slovním vyjadřováním, dialogů a mezilidské komunikace. Zlepšení schopností rozeznat a interpretovat rozdíly v pocitech, v chování a v pohledu na sebe a ostatní. Porozumění základním sebepoznávacím procesům, které vedou ke správnému pocitu sebezodpovědnosti. Rozpoznání a porozumění, jak chování jednotlivce ovlivňuje ostatní. Podpora motivací a využití kreativity.- Neagresivní řešení problémů. Terapeutické a kompenzační řešení problému v dětském kolektivu ze strany pedagoga. Kroky k řešení sociálních problémů vedoucích k prevenci a/nebo vyřešení problémů a konfliktů v každodenním životě. Rozvoj sociálních kompetencí žáků. Základní postupy při práci se skupinou. Práce se skupinovou dynamikou, vedení skupin, definování rolí ve třídě, týmová spolupráce ve třídě apod.
Získané způsobilosti
Studenti získají informace o edukačním přístupu k jedincům s poruchami chování se zaměřením na metody rozvoje sociálních dovedností.
Literatura
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Prah: Grada, 2005. ISBN 80-247-0180-4.MICHALOVÁ, Z. Edukace žáků s problémovým chováním, poruchami adaptace, poruchami chování a emocí. Liberec: TU, 2011. ISBN 978-80-7372-719-2.KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.VITÁSKOVÁ, K. Etopedie. Vybrané okruhy etopedické problematiky. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-123-4.ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo.. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.KAST-ZAHN, A. Jak společně s dětmi zvládat výchovné krize. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1557-2.BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.SHEEDY-KURCINKA, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-174-6.KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J.; et. al. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2007. ISBN 80-901873-7-4.PELÁNEK, R. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367.KELEMAN, S. Ztělesněná zkušenost. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-664-3.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. PhDr. PaedDr. Ilona Pešatová, Ph.D.