Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět PVK-Diagn.a interv.jedinců s parc.poruch (KPG / 4582)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4582 - PVK-Diagn.a interv.jedinců s parc.poruch, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Kazuistiky jedinců s SPU a projevy SPU jako východisko pro vstup do dané problematiky. Rozbor případů se zaměřením na procvičení a doplnění teoretických poznatků. Korelace mezi SPU a rozumovými schopnostmi.- Aktuální poznatky o etiologii SPU. základní teorie objasňující etiologii z hlediska neuropsychologického a kognitivního.- Diagnostika SPU. Psychologická a speciálněpedagogická diagnostika SPU. Diferenciální diagnostika Využití principů dynamického vyšetření jako alternativní metody diagnostiky SPU. Diagnostické postupy využívané v zahraničí. Spolupráce školy a školských poradenských pracovišť při diagnostice, poradenství a reedukaci SPU.. Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Specifické chyby a edukační strategie- Souvislost mezi SPU, narušenými jazykovými rovinami a sluchovým vnímáním. Problematika komunikace a řečového chování u SPU. Model verbální komunikace a funkce jazyka. Mluvní (řečové) akty a teorie řečové činnosti, sociální komunikace.- SPU v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Individuální vzdělávací plán jako prostředek individualizace výuky s ohledem na hloubku postižení jedince s SPU. Hodnocení a klasifikace. Otázka slovního hodnocení. Specifika výuky cizích jazyků. Přijímací zkoušky, maturitní zkouška u studentů s SPU.- Zásady práce s dítětem s jedincem SPU v kontextu jeho věku.- Intervenční a reedukační postupy u jedinců s SPU. Kognitivní přístup ve vzdělávání i v reedukaci, principy diagnostické, intervenční a poradenské práce v souvislosti s rozvojem kognitivních funkcí. Možnosti využití metakognice. Učební preference jako zdroj podpory při intervenci. Složitější kooperativní metody (skládačkové učení, práce v domovských a expertních skupinách). Podstata metody hledání, formulování a obhajoby argumentů (diskusní pavučina, debata). Práce s naučnými texty.- Specifické poruchy chování (dále jen SPCH). Identifikace a klasifikace, charakteristika nejčastějších projevů syndromu ADHD v sociální interakci, srovnání s hyperkinetickým syndromem (dále HKS). Příčiny záměn ADHD s Aspergerovým syndromem. Diagnostika poruch chování s dopadem do pedagogické praxe. Diferenciální diagnostika a spolupráce s dalšími pomáhajícími profesemi. Používané testové baterie EEG a zobrazovací metody vyšetření mozku. Změny v aktivitě CNS při ADHD.- Rozbory zpráv z odborného pracoviště jedinců s diagnostikovanou ADHD. Sekundární následky SPCH. Psychosociální aspekty SPCH - kontext rodiny. Působení pedagogů. Význam a vliv vrstevnické skupiny.

Získané způsobilosti

Studenti mají teoretické znalosti a praktické dovednostmi v oblasti edukace a diagnostiky jedinců s parciálními poruchami. Ovládají diferenciální diagnostiku specifických poruch učení a chování.

Literatura

MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: UK, 2004. ISBN 80-7290-205-9.KLENKOVÁ, J. Diagnostika předškoláka. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.NOVÁK, J. Dyskalkulie. Specifické poruchy počítání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000. ISBN 80-85808-82-X.PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.ARCELUS, J., MUNDEN, A. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-625-X.MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN 80-7311-021-0.POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-151-7.KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky?. Praha: Scentia, 2004. ISBN 80-7183-291-X.TAYLOR, M. H. Dynamic Assessment With Pre-school Children: Implementation Integrity and Perceptions by Various Stakeholders of Relative Usefulness. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine Vol 172., 2005. STERNBERG, R., GRIGORENKO, E. Dynamic Testing. New York: Cambridge University Press, 2000. ISBN 06520-8358.MATĚJČEK, Z. Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H, 1995. ISBN 80-857-8727-X.AMFT, H., GERSPACH, M., MATTNER, D. Kinder mit gestörter Aufmerksamkeit. ADS als Herausforderung für Pedagogik und Terapie. Stuttgart: W. Kohlhammer GmbH, 2004. ISBN 3-17-018216-1.POKORNÁ, V. Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej: jak poznáme sklony k dyslexii, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii. Praha: Blug, 1994. ISBN 80-85635-36-4.ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scentia, 2001. ISBN 80-7183-221-9.pOKORNÁ, V. Vývojové poruchy v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

doc. PhDr. PaedDr. Ilona Pešatová, Ph.D.