Předmět Didaktika prvouky a přírodovědy II (KPR / 0011)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0011 - Didaktika prvouky a přírodovědy II, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Problematika předmětu, předpoklady k tvůrčí práci, využití tvůrčích metod v praxi.2. Didaktická funkce fyzikálních a chemických poznatků v přírodovědě.3. Specifika výběru metod a prostředků.4. Nácvik elementárních pracovních činností - pokusů, laboratorních cvičení, měření a pozorování.5. Metodické náměty pro práci s učivem neživé přírody, zoologie, botaniky.6. Využití techniky experimentu, přírodovědného pozorování, zkoumání a pokusů. 7. Zastoupení a pojetí učiva daných přírodovědných disciplín ve vzdělávacíchprogramech.7. Rozvoj technické a vědecké gramotnosti přiměřené věku a stupni intelektuálního rozvoje.8. Příprava žáka na svět vědy a techniky, rozvoj a pochopení významu, smyslu a metod vědecké práce na příkladech poznávání přírodních objektů, jevů a zákonitostí.9. Orientace v odborné a populárně naučné literatuře, učebnicích, metodickýchpříručkách.10. Rozvoj schopnosti předávat poznatky v názorných a jednoduchých tezích,vhodných pro žáky mladšího školního věku.11. Možnosti využití didaktické a výpočetní techniky v přírodovědě.12. Práce s přírodninami - pozorování, určování pomocí klíče, pokusy, písemné a grafické zaznamenávání pozorování.13. Pracovní listy a pomůcky k doplnění výuky.14. Možnosti využití vycházek, exkurzí a návrhy spojené s jejich realizací.
Získané způsobilosti
Způsobilosti: Student(ka) se orientuje v aktuálních událostech v oblasti školství a vzdělávání, dokáže charakterizovat koncepci humanisticky pojaté výchovy a vzdělávání a promítá progresivní tendence do svého pojetí výuky ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Plánuje, realizuje a hodnotí vzdělávací a výchovné činnosti. Řízení zvolených vzdělávacích činností, použité metody a formy práce dokáže zdůvodnit a obhájit. Provádí hodnocení dosažených výsledků žáků a sebereflexi své práce.
Literatura
COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy. Náměty pro učitele. Praha, Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.www.vup.czNELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. Olomouc: UP PedF, 2005. Podroužek, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň, Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.VUP. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha, Bílý slon, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.ČECHOVÁ, B. a kol. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha, Scio, 2006. ISBN 80-86910-53-9.Podroužek, L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. ZU Plzeň, 1999. ISBN 80-7082-536-7.
Požadavky
Požadována je 80% účast studenta na seminářích a aktivní práce v semináři (příprava referátů; samostudium vybraných celků, jako příprava k diskusi).
Garant
doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.