Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika vlastivědy (KPR / 0013)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0013 - Didaktika vlastivědy, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Současný stav pojetí vyučování vlastivědy ve vztahu k proměnám a trendům v kurikulární realitě.2) Změny v pojetí předmětu vzhledem k RVP ZV. Nové pojetí cílů vzdělávání, obsah vzdělávání a klíčové kompetence, průřezová témata.3) Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, vzdělávací obsah a výstupy. Školní vzdělávací program, konstrukce učebního plánu, charakteristika předmětu.4) Stanovení cílů tematických celků, témat, hodin. Formulace cílů obecných, konkrétních a dílčích úkolů spolu s podmínkami jejich splnění a normou výkonu žáka. Dovednost vyjádřit cíle v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní. Hodnocení ve vlastivědě.5) Projektování výuky za využití didaktické analýzy učiva. Analýza pojmová a vztahová, operační a mezipředmětová analýza.6) Metody a strategie výuky ve vlastivědě. Kriteria pro volbu metod.7) Organizační formy vlastivědného vyučování.8) Didaktické prostředky ve vyučování - učebnice vlastivědy - přehled, jejich určení, informační vybavenost, obsah, didaktické uspořádání učiva; pracovní listy, pracovní sešity, mapové materiály.9) Vlastivědné vycházky - cíl, obsah, organizace, průběh, hodnocení.10) Implementace průřezových témat.11) Didaktika vyučování základů kartografie a topografie ( základy nauky o mapách a opráci s mapou v krajině).12) Krajina - stěžejní termín ve vlastivědě, definice, vymezení, struktura a funkce.13) Typy krajin ve vzájemných vztazích a odlišnostech. Krajinotvorné procesy, reliéfkrajiny. Vliv člověka na krajinu a reliéf. Antropogenní tvary reliéfu.14) Regionální zeměpis - úkoly, cíle,význam a pojetí.

Získané způsobilosti

Způsobilosti: Student(ka) se orientuje v aktuálních událostech v oblasti školství a vzdělávání, dokáže charakterizovat koncepci humanisticky pojaté výchovy a vzdělávání a promítá progresivní tendence do svého pojetí výuky ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Plánuje, realizuje a hodnotí vzdělávací a výchovné činnosti. Řízení zvolených vzdělávacích činností, použité metody a formy práce dokáže zdůvodnit a obhájit. Provádí hodnocení dosažených výsledků žáků a sebereflexi své práce.

Literatura

www.vup.czKol. Vzdělávací program ZŠ nebo OŠ nebo NŠ. Machalová,M. a kol. Didaktika vlastivědy I. díl. Česká republika v souvislostech. Brno, Paido, 1996. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.VUP. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha, Bílý slon, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.Vyskočilová, E. Témata z prvouky a vlastivědy. Příručka pro učitele. Praha, AVED, 1991. Kol. Vlastivědný atlas. Geodézie ČS a.s., Praha, 2000.

Požadavky

Požadována je 80% účast studenta na seminářích a aktivní práce v semináři (příprava referátů; samostudium vybraných celků, jako příprava k diskusi).

Garant

doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.