Předmět Didaktika vlastivědy -KS (KPR / 0014)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0014 - Didaktika vlastivědy -KS, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Současný stav pojetí vyučování vlastivědy ve vztahu k proměnám a trendům v kurikulární realitě.2) Změny v pojetí předmětu vzhledem k RVP ZV. Nové pojetí cílů vzdělávání, obsah vzdělávání a klíčové kompetence, průřezová témata.3) Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, vzdělávací obsah a výstupy. Školní vzdělávací program, konstrukce učebního plánu, charakteristika předmětu.4) Stanovení cílů tematických celků, témat, hodin. Formulace cílů obecných, konkrétních a dílčích úkolů spolu s podmínkami jejich splnění a normou výkonu žáka. Dovednost vyjádřit cíle v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní. Hodnocení ve vlastivědě.5) Projektování výuky za využití didaktické analýzy učiva. Analýza pojmová a vztahová, operační a mezipředmětová analýza.6) Metody a strategie výuky ve vlastivědě. Kriteria pro volbu metod.7) Organizační formy vlastivědného vyučování.8) Didaktické prostředky ve vyučování - učebnice vlastivědy - přehled, jejich určení, informační vybavenost, obsah, didaktické uspořádání učiva; pracovní listy, pracovní sešity, mapové materiály.9) Vlastivědné vycházky - cíl, obsah, organizace, průběh, hodnocení.10) Implementace průřezových témat.11) Didaktika vyučování základů kartografie a topografie ( základy nauky o mapách a opráci s mapou v krajině).12) Krajina - stěžejní termín ve vlastivědě, definice, vymezení, struktura a funkce.13) Typy krajin ve vzájemných vztazích a odlišnostech. Krajinotvorné procesy, reliéfkrajiny. Vliv člověka na krajinu a reliéf. Antropogenní tvary reliéfu.14) Regionální zeměpis - úkoly, cíle,význam a pojetí.
Získané způsobilosti
Student(ka) se orientuje v aktuálních událostech v oblasti školství a vzdělávání, dokáže charakterizovat koncepci humanisticky pojaté výchovy a vzdělávání a promítá progresivní tendence do svého pojetí výuky ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Plánuje, realizuje a hodnotí vzdělávací a výchovné činnosti. Řízení zvolených vzdělávacích činností, použité metody a formy práce dokáže zdůvodnit a obhájit. Provádí hodnocení dosažených výsledků žáků a sebereflexi své práce.
Literatura
Podroužek, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň, Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.Podroužek, L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. ZU Plzeň, 1999. ISBN 80-7082-536-7.
Požadavky
Požadována je 80% účast studenta na seminářích a aktivní práce v semináři (příprava referátů; samostudium vybraných celků, jako příprava k diskusi).
Garant
doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.