Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Komunikativní dovednosti (KPR / 0030)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0030 - Komunikativní dovednosti, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do předmětu, seznámení se s cíli a obsahem předmětu, s doporučenou a rozšiřující literaturou. Zadání seminární práce. Sdělení podmínek k udělení zápočtu.2. Uvedení do problematiky sociální komunikace (základní pojmy - sociální percepce, sociální komunikace, faktory ovlivňující sociální percepci). Praktická cvičení.3. Pedagogická komunikace. Specifika pedagogické komunikace. Funkce pedagogické komunikace. Pravidla pedagogické komunikace.4. Komunikační kanály - nonverbální, verbální, činem (konáním). Praktická cvičení.5. Verbální komunikace (sociálně psychologický pohled na verbální komunikaci, rozvíjení komunikačních dovedností - naslouchání, schopnost argumentace, konstruktivnost v diskusi, sdělnost a čistota jazyka).6. Paralingvistické aspekty řeči - jejich význam a funkce ve verbální komunikaci. Praktická cvičení.7. Podoby verbální komunikace. Praktická cvičení.8. Nonverbální komunikace (způsoby sdělování prostřednictvím nonverbálních prostředků, "řeč těla")9. Význam a specifika nonverbální komunikace v pedagogické komunikaci. Praktická cvičení.10. Hlasová tvorba (hlasová hygiena, dechová, hlasová a artikulační cvičení) a rozvoj komunikativních dovedností učitelů a žáků.11. Praktická cvičení - hlasová, dechová, artikulační.12. Poruchy v komunikaci, vývojové vady řeči.13. Prezentace seminárních prací studentů.14. Kontrola a hodnocení průběhu seminářů, sebereflexe studentů, zápočty.

Získané způsobilosti

Student(ka) dobře zvládá svoji řeč, dokáže navazovat nové vztahy a udržet je, předchází konfliktům, řeší konflikty konstruktivním způsobem, hodnotí svůj projev podle určených kritérií, provádí sebereflexi svého chování a jednání, sděluje své pocity, nálady, prožitky, své postoje, vhodně využívá při komunikaci neverbálních prostředků, přispívá svým přístupem k vytváření pozitivního pracovního prostředí.

Literatura

KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. HARTLEYOVÁ, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2003. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy. Praha: ISV, 2002. ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ, V., ŠVEJDOVÁ, H. Hrajeme si s pohádkami. Praha: Portál, 1993. Budínská, H. Hry pro šest smyslů. Praha, ARTAMA 1992. Praha: Artama, 1992. Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1998. TEGZE, O. Neverbální komunikace. Brno: Computer Press, 2003. KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat, 1993. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. PEASE, A. Řeč těla. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-582-2.LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria publishing, 1989. ISBN 80-85605-49-X.VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.

Požadavky

1. aktivní účast na seminářích (plnění zadaných úkolů, schopnost prezentovat vypracovaný úkol, iniciativa)2. 80 % docházka3. seminární práce na vybrané téma odprezentovaná na semináři a odevzdaná v tištěné nebo elektronické podobě.

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.