Předmět Obecná didaktika -KS (KPR / 0049)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0049 - Obecná didaktika -KS, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do studia obecné didaktiky, seznámení s tématy, s požadavky k zápočtu a ke zkoušce, s doporučenou literaturou. Zadání seminární práce - zásady zpracování studentského portfolia.2. Vymezení didaktiky a jejího předmětu3. Historické koncepce vyučování a jejich charakteristika4. Humanistické pojetí vyučovacího procesu v primární škole5. Obsah vzdělání a jeho transformace do podoby učiva, inovační tendence ve výuce v současné škole6. Výukový cíl jako prostředek řízení učební činnosti žáků7. Realizace obsahu vzdělávání ve školní praxi, tvorba kurikula (učební plány, učebníosnovy, učebnice), RVP ZV a jeho obsah, práce učitele s RVP ZV, ŠVP.8. Učivo a učební úlohy a didaktická analýza učiva9. Pedagogická komunikace jako prostředek interakce mezi učitelem a žákem10. Organizační formy vyučování (třídění organizačních forem z různých hledisek, analýza vyučovací hodiny jako základní organizační formy)11. Skupinové a kooperativní vyučování12. Vyučovací metody jako prostředky dosahování výchovně vzdělávacích cílů13. Aktivizující výukové metody výukový dialog, situační metody, didaktické hry, inscenační metody, metody podporující kritické myšlení)14. Metody pedagogické diagnostiky žáka a základní okruhy problémů v diagnosticképráci učitele (popis konkrétních metod pedagogické diagnostiky, neprospěch žáka - jeho příčiny, možnosti odstraňování neprospěchu)15. Hodnocení žáka ve vyučovacím procesu16. Příprava učitele na výuku (obecné pedagogické dovednosti ve výuce, učitelovo pojetí výuky, příprava učitele na výuku, sebereflektivní dovednosti učitele)17. Didaktické prostředky a jejich využití ve výuce18. Moderní tendence a pedagogické inovace v současné škole19. Hodnocení výuky, zápočty
Získané způsobilosti
Student(ka) se orientuje v základních kurikulárních dokumentech, připravuje a realizuje výuku jako systém vzájemně závislých kategorií (cíl, obsah, metody, prostředky, formy, podmínky), ovládá dostatečnou škálu motivačních, expozičních, fixačních a evaluačních postupů, vytváří možnosti pro aplikaci naučeného v praktických situacích.
Literatura
DITTRICH, P. Pedagogicko - psychologická diagnostika. Praha: H&H, 1992. GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: nakladatelství HANEX, 2000. HAVLÍNOVÁ, M. A KOL. Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál, 2006. ISBN ISBN 80-736.CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ŠIKULOVÁ, R., MŰLLEROVÁ, L. Cvičebnice z obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2001. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, 1999. PASCH, M. A KOL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2006. SPILKOVÁ, V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání. Praha: Portál, 2005. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B., A KOL. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. KALHOUS, Z., OBST, O. A KOL. Školní didaktika. Praha, Portál, 2002. Fisher, R. Učíme děti myslet a učit se, Praha, Portál. 1997. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
Požadavky
Požadavky k zápočtu:- aktivní účast na semináři,- zpracování studentského portfolia a jeho předložení ve stanoveném termínuPožadavky ke zkoušce: seznam prostudované literatury, studentské portfolioOkruhy ke zkoušce korespondují s jednotlivými tématy viz obsah předmětu
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.