Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika, klinická praxe (KPR / 0050)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0050 - Obecná didaktika, klinická praxe, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia obecné didaktiky, seznámení s tématy, s požadavky k zápočtu a ke zkoušce, s doporučenou literaturou. Zadání seminární práce - zásady zpracování studentského portfolia.2. Výukový cíl jako prostředek řízení učební činnosti žáků3. Realizace obsahu vzdělávání ve školní praxi, tvorba kurikula (učební plány, učebníosnovy, učebnice), RVP ZV a jeho obsah, práce učitele s RVP ZV, ŠVP.4. Učivo a učební úlohy a didaktická analýza učiva5. Pedagogická komunikace jako prostředek interakce mezi učitelem a žákem6. Organizační formy vyučování (třídění organizačních forem z různých hledisek, analýza vyučovací hodiny jako základní organizační formy)7. Skupinové a kooperativní vyučování8. Vyučovací metody jako prostředky dosahování výchovně vzdělávacích cílů9. Aktivizující výukové metody výukový dialog, situační metody, didaktické hry, inscenační metody, metody podporující kritické myšlení)10. Metody pedagogické diagnostiky žáka a základní okruhy problémů v diagnosticképráci učitele (popis konkrétních metod pedagogické diagnostiky, neprospěch žáka - jeho příčiny, možnosti odstraňování neprospěchu)11. Hodnocení žáka ve vyučovacím procesu12. Příprava učitele na výuku (obecné pedagogické dovednosti ve výuce, učitelovo pojetí výuky, příprava učitele na výuku, sebereflektivní dovednosti učitele)13. Hodnocení studentských seminárních prací - analýza portfolií, sebereflexe studentů.14. Hodnocení výuky, zápočtyKlinická praxe na základních školách- klinická praxe bude prováděna v blocích (ve 4 týdnech po dvou hodinách)- jednotlivé hospitace budou zaměřovány na probíraná témata v seminářích- studenti budou v průběhu hospitací sledovat výuku a plnit zadané úkoly, výsledky budou následně diskutovány v semináři.Témata přednášek:1. Vymezení didaktiky a jejího předmětu2. Historické koncepce vyučování a jejich charakteristika3. Humanistické pojetí vyučovacího procesu v primární škole4. Obsah vzdělání a jeho transformace do podoby učiva, inovační tendence ve výuce v současné škole5. Učitelovo pojetí výuky a klíčové dovednosti ve výuce6. Pedagogická interakce a komunikace ve výuce7. Metody vyučování a jejich modernizace8. Organizační formy vyučování9. Individualizace a diferenciace ve škole10. Pedagogická diagnostika v rukou učitele11. Učitel a jeho vliv na hodnocení žáků12. Problematika školního hodnocení13. Didaktické prostředky a jejich využití ve výuce14. Moderní tendence a pedagogické inovace v současné škole

Získané způsobilosti

Student(ka) se orientuje v základních kurikulárních dokumentech, připravuje a realizuje výuku jako systém vzájemně závislých kategorií (cíl, obsah, metody, prostředky, formy, podmínky), ovládá dostatečnou škálu motivačních, expozičních, fixačních a evaluačních postupů, vytváří možnosti pro aplikaci naučeného v praktických situacích.

Literatura

KASÍKOVÁ H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. DITTRICH, P. Pedagogicko - psychologická diagnostika. Jinočany : H + H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: nakladatelství HANEX, 2000. HAVLÍNOVÁ, M. A KOL. Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál, 2006. ISBN ISBN 80-736.CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ŠIKULOVÁ, R., MŰLLEROVÁ, L. Cvičebnice z obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2001. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.PASCH, M. A KOL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2006. SPILKOVÁ, V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání. Praha: Portál, 2005. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B., A KOL. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. KALHOUS, Z., OBST, O. A KOL. Školní didaktika. Praha, Portál, 2002. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

Požadavky

- docházka na semináře, povoleny jsou max. 2 absence,- aktivní účast na seminářích - průběžné plnění zadávaných úkolů a jejich prezentace na seminářích,- předložení studentského portfolia a jeho úspěšná prezentace.

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.