Předmět Obecná pedagogika -KS (KPR / 0052)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0052 - Obecná pedagogika -KS, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Pedagogika jako věda o výchově (Vývoj a vymezení pedagogiky jako vědy. Vztah pedagogiky k ostatním vědám. Pedagogické vědní disciplíny)2. Faktory ovlivňující utváření osobnosti3.- 4. Základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy (Výchova a její různá pojetí. Vzdělávání. Vztah výchovy a vzdělávání. Výchova a sebevýchova)5. Systémové pojetí výchovy I (Cíle výchovy a obsah výchovy. Podmínky výchovy)6.- 7. Systémové pojetí výchovy II (Prostředky výchovy. Osobnost pedagoga. Osobnost vychovávaného. Výsledky výchovy)8.- 9. Základy pedagogického výzkumu (Vymezení základních pojmů. Etapy pedagogického výzkumu. Výzkumný problém a hypotéza výzkumu. Akční výzkum)9.-10. Metody pedagogického výzkumu I (klasifikace výzkumných metod, empirickémetody - pozorování, dotazování)11.-12. Metody pedagogického výzkumu II (experiment, analýza pedagogickýchdokumentů, projektové metody)13. Zápočtový test14. Hodnocení výuky, zápočty
Získané způsobilosti
Student(ka) charakterizuje individuální a společenský význam výchovy, definuje jednotlivé pedagogické kategorie, objasňuje koncepci výchovy a vzdělání pro 21. století (kompetence pro život), vysvětluje úkoly a současné trendy primárního vzdělávání, popisuje a vysvětluje systémové pojetí výchovy. Orientuje se teoreticky i prakticky v základních metodách pedagogického výzkumu.
Literatura
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. NAVRÁTIL, S., CEDRYCHOVÁ, V., TYKALOVÁ, J. Cvičení z obecné pedagogiky. Ústí n.L.: PF UJEP, 1998. MAŇÁK, J. A KOL. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: Masarykva univerzita, 1996. ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum, 1997. GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1999. SINGULE, F., RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha: SPN, 1988. SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století. Praha SPN, 1966. KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. A KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. Blížkovský, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184569-8.Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972. ŠIKULOVÁ, R., KOLÁŘ, Z. Kapitoly z obecné pedagogiky. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2003. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha, 2002. HORÁK, F., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2004. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2000. ISBN 80-85931-79-6.VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha: PF UK, 1994. JŮVA, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995. GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: PF UP, 1993.
Požadavky
1. Seminární práce (termín odevzdání bude dohodnut na prvním semináři) 2. Úspěšné splnění zápočtového testu.3. 80% účast na semináři
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.