Předmět Výchova ke zdraví -KS (KPR / 0076)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0076 - Výchova ke zdraví -KS, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Historický vývoj pojmu zdraví a nemoc v medicíně. Zdraví osobní a veřejné a jeho determinanty. Holisticko-interakční model zdraví jako základ podpory zdraví ve škole.2. Maslowův model hierarchie základních lidských potřeb.3. Životní styl. Negativní sociální jevy a životní styl. Role učitele v primární prevenci negativních sociálních jevů, vliv osobního příkladu.4. Projekty podpory zdraví v celoevropském, celostátním a regionálním měřítku s důrazem na projekt Zdravá škola ("The healthy school"). Filosofie programu.5. Zdravotní výchova, historie zdravotní výchovy v Českých zemích, složky zdravotní výchovy. Zdravotní stav obyvatel ČR, ukazatele zdravotního stavu. Civilizační choroby. Staré a nové infekce.6. Formální a neformální kurikulum podpory zdraví v ZŠ. RVP ZV, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, tématický okruh "Člověk a jeho zdraví".7. Sociálně právní propedeutika. Nejdůležitější dokumenty v oblasti lidských práv a svobod (Úmluva o právech dítěte, Charta práv hospitalizovaných dětí, Desatero, jak zajistit dítěti bezpečí).8. Imunitní systém dítěte a hygienické zásady na prahu 3. tisíciletí (tělesná a duševní hygiena, současné názory na péči o dětský chrup, kůži, smysly).9. Aktivizující metody seznamování dětí se stavbou a funkcemi lidského těla a vytváření potřeby pohybu a otužování u dětí. Činnostní a prožitkové učení.10. Problematika zdravé výživy. Složky výživy. Racionální výživa. Alternativní způsoby výživy a jejich dopad na dětský organismus.11. Spolupráce rodiny a školy v oblasti výchovy ke zdraví.12. Úloha učitele ZŠ v práci s dětmi ohroženými sociálním prostředím (týrané, zneužívané a zanedbávané dítě)13. Odpovědnost učitele za zdraví a bezpečnost svěřených dětí.14. Soužití s chronicky nemocnými a s tělesně postiženými občany, začleňování rekonvalescentů a tělesně postižených dětí do kolektivu třídy
Získané způsobilosti
Student bude schopen vytvářet u dětí pozitivní postoje k jejich vlastnímu zdraví, zdůvodňovat důležitost výběru životního stylu a podporovat zdraví dětí ve škole i výběrem tomu odpovídajících metod a forem výuky.
Literatura
KUBÁTOVÁ, D., KROUFEK, R. Člověk, zdraví a životní prostředí. Ústí nad Labem: UJEP 80-7044-80-789-3., 2006. ISBN 80-7044-80-789-3.internetMACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-768-0.BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávávní. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000. ISBN 80-005084.HAVLÍNOVÁ, M. A KOL. Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál, 2006. ISBN ISBN 80-736.
Požadavky
Aktivní účast na seminářiVypracování seminární práce (dle výběru z více témat)Závěrečný test
Garant
Mgr. Dagmar Kubátová, Ph.D.