Předmět Úvod do stud. pedagogiky - MŠk (KPR / 0083)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0083 - Úvod do stud. pedagogiky - MŠk, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Pedagogika jako věda o výchově. Vývoj a vymezení pedagogiky jako vědy. Vztah pedagogiky k ostatním vědám. Pedagogické vědní disciplíny.Výchova a vzdělávání - základní pedagogické kategorie.Výchova jako společenský jev. Společenská determinace výchovy. Vliv výchovy na společnost.Výchova a vývoj člověka. Úloha různých činitelů na vývoj člověka, pedagogické směry.Výchovný proces a jeho zákonitosti (systémové pojetí výchovy, etapy výchovného procesu).Výchovné cíle a jejich proměny.Složky výchovy jako prezentace obsahu výchovy a vzdělávání.Výchovné prostředky, formy a výchovné metody.Obecné koncepce ve výchově a vzdělávání, vybrané alternativní edukační programy.Vzdělávací systém a výchovné instituce.Profese učitele/učitelky předškolního zařízení.
Získané způsobilosti
Student(ka) charakterizuje individuální a společenský význam výchovy, definuje jednotlivé pedagogické kategorie, objasňuje koncepci výchovy a vzdělání pro 21. století (kompetence pro život), vysvětluje úkoly a současné trendy preprimárního vzdělávání, popisuje a vysvětluje systémové pojetí výchovy. Orientuje se teoreticky i prakticky v základních koncepcích výchovy a v alternativních edukačních programech. Charakterizuje základní požadavky na výkon učitelské profese, popíše pracovní činnosti a povinnosti učitele MŠ, význam sebereflexe pro profesní a osobní růst.
Literatura
ŠIKULOVÁ, R., KOLÁŘ, Z. Kapitoly z obecné pedagogiky. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2003. JANIŠ, K., KRAUS, B. VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2009. VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Jinočany: H+H, 2000. ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky. Praha: vyd. VŠCHT, 2008. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum, 1997. KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. A KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno: PdF MU, 2011. SVOBODOVÁ, J. A KOL. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD, 2007. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995.
Požadavky
1. Úspěšné splnění zápočtového testu. Obsah testu koresponduje s aktualizovaným obsahem předmětu. Kritériem splnění je 70% úspěšnost v testu.2. 100 % účast na kontaktní výuce.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jarmila Nováková Hořejšídoc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.