Předmět Biologie člověka - SPA (KPR / 0168)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0168 - Biologie člověka - SPA, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Fylogenetický vývoj člověka a význačné lidské vlastnosti. Současný pohled biologů na pojem "lidská rasa".2. Ontogenetický vývoj. Biologické zákonitosti vývoje a způsoby jeho posuzování v průběhu ontogeneze. Sekulární trend.3. Působení vnějších faktorů na tělesný a duševní vývoj člověka. Teratogeny. Člověk ve vztahu k životnímu prostředí.4. Působení vnitřních faktorů na tělesný a duševní vývoj člověka. Základy genetiky člověka.5. Vývoj pohybové a opěrné soustavy, význam správného držení těla pro fyzické, psychické a sociální zdraví člověka.6. Soustava oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací. Látková výměna, metabolické poruchy.7. Humorální regulace a s ní související poruchy tělesného a neuropsychického rozvoje.8. Základní charakteristiky nervové regulace. Anatomie a fyziologie nervové soustavy a její poruchy. Duševní hygiena.9. Smyslové analyzátory, anatomie a fyziologie, nejčastější vady a poruchy vnímání.10. Imunitní systém člověka a jeho posilování. Imunita specifická a nespecifická. Alergie.11. Biorytmy. Biologická podstata stresu. Ochrana před škodlivými vlivy.12. Zdraví a nemoc. Skupina infekčních chorob u nás běžných, způsoby přenosu, prevence.13. Problematika chronických neinfekčních (tzv. civilizačních) chorob.3. Působení vnějších faktorů na tělesný a duševní vývoj člověka. Teratogeny. Člověk ve vztahu k životnímu prostředí.4. Působení vnitřních faktorů na tělesný a duševní vývoj člověka. Základy genetiky člověka.5. Vývoj pohybové a opěrné soustavy, význam správného držení těla pro fyzické, psychické a sociální zdraví člověka.6. Soustava oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací. Látková výměna, metabolické poruchy.7. Humorální regulace a s ní související poruchy tělesného a neuropsychického rozvoje.8. Základní charakteristiky nervové regulace. Anatomie a fyziologie nervové soustavy a její poruchy. Duševní hygiena.9. Smyslové analyzátory, anatomie a fyziologie, nejčastější vady a poruchy vnímání.10. Imunitní systém člověka a jeho posilování. Imunita specifická a nespecifická. Alergie.11. Biorytmy. Biologická podstata stresu. Ochrana před škodlivými vlivy.12. Zdraví a nemoc. Skupina infekčních chorob u nás běžných, způsoby přenosu, prevence.13. Problematika chronických neinfekčních (tzv. civilizačních) chorob.
Získané způsobilosti
Student bude schopen porozumět biologickým potřebám svých klientů, které ovlivňují i jejich psychiku a chování. Získané poznatky mu budou sloužit i jako východisko pro studium dalších vědních disciplín v učebním plánu studia (pedagogika, psychologie, sociologie atd.)
Literatura
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1993. ISBN 80-04-23795-9.MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-768-0.ŠMARDA, J. Člověk v proudu dědičnosti. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-768-0.WESTON, T. Atlas lidského těla. Praha: Levné knihy KMa, 2003. ISBN 80-7309-987-X.VOKURKA, M., HUGO, J. Velký lékařský slovník. Praha: Maxdorf, 2005. ISBN 80-7345-058-5.
Požadavky
Maximum 30 % absence na semináři a praktických cvičeníchAktivní účast na seminářiPísemný protokol z praktických cvičeníPoznávačka - anatomieTest z anatomie, fyziologie a genetiky
Garant
Mgr. Dagmar Kubátová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Dagmar Kubátová, Ph.D.Mgr. Dagmar Kubátová, Ph.D.