Předmět Gerontagogika - SPAk (KPR / 0232)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0232 - Gerontagogika - SPAk, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Gerontopedagogika a její postavení v systému pedagogických disciplín terminologická východiska.2. Stáří jako společenský fenomén: stárnutí a stáří, vymezení pojmu stáří, periodizace.3. Faktory ovlivňující aktivitu ve stáří. Funkční různorodost seniorů.4. Sociálně patologické jevy u seniorů. Příprava na stáří jako prevence ageismu.5. Problematika sociální izolace seniorů. Postavení a role seniorů v rodině a společnosti.6. Výchova ke stáří proseniorská edukace.7. Vybrané aspekty edukace seniorů. Podpora aktivního životního programu ve stáří.8. Typy institucí a programů vzdělávání seniorů.9. Animační programy pro seniory aktivizační (volno časové), vzdělávací, sociálně terapeutické činnosti u seniorů v ústavní péči a vymezení pojmu terapeuticko-formativní činnosti u seniorů s poruchou kognitivních funkcí (příklady příprava, tvorba, realizace).
Získané způsobilosti
Student (ka) se orientuje v systému pedagogických disciplín, vymezuje základní terminologii spojenou s gerontopedagogikou, dokáže charakterizovat proces stárnutí a popsat koncept úspěšného stárnutí, poukazuje na faktory ovlivňující aktivitu ve stáří a výskyt sociálně patologických jevů u seniorů. Dokáže připravit nabídku výchovně vzdělávacích, volno časových, sociálně terapeutických činností pro seniory, nejen v pobytových sociálních zařízeních. Umí naplánovat a realizovat je s ohledem na specifickou cílovou skupinu senior, senior s poruchou kognitivních funkcí.
Literatura
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří 1. vyd. Praha: Panorama, 1996. Praha: Panorama, 1990. WOLF, J. a kol. Umění žít a stárnout. Praha: Svoboda, 1982. JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2000. MŰHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: PedF MU, 2004. RHCINWALDOVÁ, E. Novodobá péče o seniory. Praha: Grada, 1999. PACOVSKÝ, V. O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum, 1990. LIVEČKA, E. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: SPN, 1979. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Požadavky
Studenti zpracují seminární práci na zvolené gerontagogické téma. Varianty SP:1. variantaStudent zpracuje s využitím odborné literatury jedno z 9 navržených témat dle vlastního výběru. Seminární práci odevzdá v elektronické podobě (předpokládaný rozsah min. 5 stran). Práce bude obsahovat titulní stranu se standardními informacemi a kontaktem na autora práce. Text obsahuje odkazy (citace) na použitý zdroj a v závěru seznam použité literatury (dodržujte bibliografické údaje).2. variantaNavrhněte a připravte týdenní program zaměřený na výchovně vzdělávací aktivity, nebo volno časové aktivity, terapeuticko- formativní činnosti určené pro seniory v pobytové sociální službě. Využijte osnovu:1. NÁZEV VZDĚLÁVACÍ AKCE (PŘ.MUZIKOTERAPUTICKÉ PRVKY SKUPINOVÁ AKTIVITA)2. OBSAH AKCE (PŘ. ZPÍVÁNÍ ZA DOPROVODU HUDEBNÍHO NÁSTROJE)3. VZDĚLÁVACÍ CÍL, (PŘ. TRÉNOVÁNÍ PAMĚTI, KONCENTRACE, VÝBAVNOSTI, POZORNOSTI, TRÉNOVÁNÍ SMYSLŮ,..)4. HODINOVÁ DOTACE (PŘ. 30 MINUT) 5. CÍLOVÁ SKUPINA, PŘÍPADNĚ PLÁNOVANÝ POČET ÚČASTNÍKŮ (PŘ. SKUPINA 12 SENIORŮ, JEDEN TERAPEUT)6. MÍSTO KONÁNÍ (PŘ. DOMOV PRO SENIORY, KLUBOVNA)7. MATERIÁLNÍ A TECHNICKÉ ZABEZPEČENÍ (PŘ. AKTIVIZAČNÍ MÍSTNOST, STŮL, ŽIDLE, PITNÝ REŽIM, HUDEBNÍ NÁSTROJE, ZPĚVNÍKY,)8. ZPŮSOB VYHODNOCENÍ ČINNOSTI (PŘ. HODNOTÍME PODLE DRUHU ČINNOSTI -TERAPEUTICKÁ, ZÁBAVNÁ, VZDĚLÁVACÍ)
Garant
PhDr. Jiří Šlégl, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Yvona Jungbauerová