Předmět Komunikativní dovednosti MŠk (KPR / 0238)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0238 - Komunikativní dovednosti MŠk, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do předmětu, seznámení se s cíli a obsahem předmětu, s doporučenou a rozšiřující literaturou. Zadání seminární práce. Sdělení podmínek k udělení zápočtu.2. Uvedení do problematiky sociální komunikace (základní pojmy - sociální percepce, sociální komunikace, faktory ovlivňující sociální percepci).3. Pedagogická komunikace. Specifika pedagogické komunikace. Funkce pedagogické komunikace. Pravidla pedagogické komunikace. Typy komunikace.4. Verbální komunikace (sociálně psychologický pohled na verbální komunikaci, typy verbální komunikace, rozvíjení komunikačních dovedností - aktivní naslouchání, schopnost argumentace, kladení otázek, zpětná vazba, paralingvistické aspekty řeči)5. Nonverbální komunikace (způsoby sdělování prostřednictvím nonverbálních prostředků, "řeč těla")6. Pedagogická interakce a její sociální aspekty (typy pedagogické interakce, postoje učitelky k dítěti, učitelovo očekávání)7. Komunikativní dovednosti učitelky MŠ (úskalí a priority mluveného projevu)8. Praktická cvičení zaměřená na projev učitelky MŠ9. Rozvíjení komunikační kompetence u dětí předškolního věku (obsah komunikativní kompetence, místo jazykových a komunikativních aktivit dětí ve výchovně vzdělávací práci MŠ)10. Praktická cvičení zaměřená na práci s dětmi.11. - 12. Poruchy v komunikaci, vývojové vady řeči.13. Prezentace seminárních prací studentů.14. Hodnocení průběhu seminářů, sebereflexe studentů, zápočty.
Získané způsobilosti
Student(ka) dokáže vymezit základní pojmy spojené s problematikou sociální a pedagogické komunikace, charakterizovat podstatu a funkce verbální a neverbální komunikace, uvést typy sociální a pedagogické interakce a vysvětlit její sociální aspekty. Dobře zvládá svoji řeč, dokáže vhodným způsobem realizovat mluvený projev podle zakázky, hodnotí svůj projev podle určených kritérií, vhodně využívá při komunikaci neverbálních prostředků, přispívá svým přístupem k vytváření pozitivního pracovního prostředí. Dokáže připravit a vést metodicky správně aktivity na podporu komunikačních dovedností dětí s přihlédnutím na jejich věkové zvláštnosti.
Literatura
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: UM, 1995. ISBN 80-210-1070-3.SYSLOVÁ, Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.PEASE, A. Řeč těla. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-582-2.HARTLEYOVÁ, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2003. ŠTEMBERGOVÁ - KRATOCHVÍLOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika - Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2965-7.NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0858-2.BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: MU PF, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.BILINSKI, W. Velká kniha rétoriky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3905-2.
Požadavky
1. Aktivní účast na semináři (splnění zadaných úkolů, schopnost prezentovat vypracovaný úkol, iniciativa).2. Seminární práce na vybrané téma odevzdaná v tištěné podobě ve stanoveném termínu (témata pro seminární práci zveřejní vyučující na začátku semestru).3. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu zaměřeného na kontrolu osvojeného učiva.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jarmila Nováková Hořejšídoc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.