Předmět Řečová výchova MŠk (KPR / 0239)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0239 - Řečová výchova MŠk, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Logopedie ve výchově a vzdělávání(logopedie jako vědní disciplína, místo logopedie v systému věd, historický kontext péče o osoby s poruchou komunikačních schopností, organizace logopedické péče u nás, ontogenetický vývoj řeči a podmínky správného vývoje řeči.2. Poruchy komunikačních schopností (jejich základní přehled, etiologie a charakteristika- vývojová nemluvnost, neurotické poruchy řeči, poruchy zvuku řeči, poruchy plynulosti řeči, poruchy artikulace)3. Symptomatické poruchy řeči(patologie řeči při DMO, patologie řeči při mentálním postižení, patologie řeči při zrakovém postižení, patologie řeči při sluchovém postižení)4.- 5. Řečová výchova a rozvoj komunikativních dovedností? fonetická klasifikace hlásek českého jazyka,? technika mluveného slova (dechová, hlasová, artikulační cvičení),? orientační vyšetření vývoje řeči a verbálních schopností (orientační vyšetření sluchu, fonematického sluchu, zrakového vnímání, motoriky, výslovnosti),? přípravná cvičení pro výuku správné výslovnosti ( dechová a fonační cvičení, rozvoj motoriky, zrakového vnímání, fonematického sluchu),? výchova ke správné výslovnosti (vyvozování jednotlivých hlásek, cvičení),? poruchy hlasu a hlasová hygiena.
Získané způsobilosti
Student(ka) charakterizuje ontogenetický vývoj řeči dítěte předškolního věku, jmenuje optimální podmínky rozvoje řeči, zvládá základní informace o poruchách komunikačních schopností, o jejich etiologii a symptomatologii, aplikuje teoretické znalosti do školní praxe, vytváří vhodné podmínky pro rozvoj řečových schopností a komunikativních dovedností dítěte předškolního věku.
Literatura
PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Čtení o koktavosti. Praha : Portál. 1994. KUTÁLKOVÁ, D. A KOL. Dyslalie. Metodika reedukace. Praha: Septima, 1999. SYNEK, F. Hlasy a hlásky. Praha: ArchArt, 1999. JESENSKÝ, J. Integrace - znamení doby. Praha: Karolinum, 1998. PARENT, R. Jak žít s koktavostí. Praha: Grada, 1998. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. JESENSKÝ, J. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha : Karolinum. 1995. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. KREJČÍKOVÁ, J., KAPROVÁ, Z. Náměty pro logopedickou praxi. Praha: Fortuna, 2000. NELEŠOVSKÁ, A. Vybrané kapitoly z komunikativních dovedností. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995. LECHTA, V. A KOL. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido. 1998. ISBN 80-85937-51-6.KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996. Sovák, M. Logopedie předškolního věku. Praha, SPN, 1984. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha : Portál, 2002. Vyštejn, J. Vady výslovnosti. Praha. 1989. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0.
Požadavky
Požadavky k zápočtu:Účast na semináři (náhrada za neúčast - druhá písemná seminární práce) a vypracování seminární práceSeminární práce1. Studentka připraví soubor cvičení pro rozvíjení řečových schopností a komunikativních dovedností dětí v MŠ. 2. Připraví individuální plán rozvoje řečových schopností pro vybrané dítě, bude schopna prezentovat a zdůvodnit postupy práce s vybraným dítětem vzhledem k typu narušené komunikační schopnosti. Seminární práce bude odevzdána vyučujícímu v dohodnutém termínu.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jarmila Nováková Hořejšídoc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.