Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývoj myšlení v předškolní výchově - MŠ (KPR / 0248)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0248 - Vývoj myšlení v předškolní výchově - MŠ, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia předmětu, seznámení s cíli a obsahem, s doporučenou a rozšiřující literaturou. Požadavky k zápočtu a zadání seminární práce.2. Péče o děti předškolního věku v období před J. A. Komenským.3. Osobnost a dílo Jana Amose Komenského (zejména pedagogické dílo - Informatorium školy mateřské, Orbis picls, Velká didaktika).4. Pedagogický systém J. A. Komenského.5. J. Locke a jeho pedagogické myšlenky.6. J. J. Rousseau a myšlenka svobodné a přirozené výchovy (Emil čili o vychování).7. J. H. Pestalozzi a R. Owen a jejich představy o předškolní výchově.8. Počátky veřejné předškolní výchovy a výchovný systém J. V. Svobody.9. Výchovný systém B. Froebela.10. Předškolní výchova na počátku a v 1. polovině 20. století (reformní hnutí v předškolní výchově - M. Montessoriová, R. Steiner, J. Dewey).11. Reformní předškolní pedagogika u nás (Ida Jarníková, Anna Süssová).12. Současný stav předškolní pedagogiky u nás.13. Zápočtový test.14. Zakončení a hodnocení průběhu výuky, zápočet.

Získané způsobilosti

Student charakterizuje individuální a společenský význam výchovy, objasňuje koncepci výchovy a vzdělávání pro 21. století, zná a umí charakterizovat nejvýznamnější osobnosti a historické mezníky ve vývoji pedagogického myšlení a jejich aktuálnost pro dnešní dobu a společnost. Student dále ovládá dostatečnou škálu motivačních, expozičních, fixačních a evaluačních postupů, vytváří možnosti pro aplikaci naučeného v praktických situacích. Vytváří předpoklady pro případnou úspěšnou komunikaci se svěřenci projevujícími o tuto problematiku zájem.

Literatura

ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: SPN, 1982. BĚLINOVÁ, L., MIŠURCOVÁ, V. Přehled dějin předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1980. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.Arie`s, P. A history of private life I-V. Cambridge, 1991. ISBN 0-674-39979-X.ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I-II. Praha, 1991. CIPRO, M. Galerie světových pedagogů I-III. Praha, 2002. ISBN 80-238-8003-9.SINGULE, F., RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha: SPN, 1988. Cipro, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha, 1984.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:- aktivní účast na seminářích- plnění zadávaných úkolů a prezentace seminární práce- úspěšné zvládnutí zápočtového testuPožadavky ke zkoušce:Okruhy ke zkoušce korespondují s tématy jednotlivých seminářů.

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jiří Šlégl, Ph.D.