Předmět Předškolní pedagogika- MŠ (KPR / 0250)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0250 - Předškolní pedagogika- MŠ, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do studia předmětu, cíle a obsah předmětu, základní literatura, požadavky ke zkoušce.2. Předmět předškolní pedagogiky. Vztah předškolní pedagogiky k ostatním vědám a pedagogickým disciplínám.3. Dítě předškolního věku a faktory ovlivňující rozvoj jeho osobnosti.4. Dítě předškolního věku v rodině. Přechod dítěte z rodiny do mateřské školy.5. Zralost dítěte ke vstupu do MŠ.6. Spolupráce rodiny a MŠ. Spolupráce mateřské školy se školou základní.7. Mateřská škola - sociálně pedagogické zařízení. Význam MŠ pro vývoj dítěte.8. Cíle a úkoly mateřské školy. Typy mateřských škol. Organizace MŠ.9. Kurikulum předškolní výchovy a jeho proměny v současnosti. Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Alternativní vzdělávací programy v MŠ.10.Osobnostně orientovaná předškolní výchova a její cíle. Pojetí dítěte předškolního věku. Klíčové oblasti předškolní výchovy a vzdělávání (složky předškolní výchovy).11.Formy a prostředky předškolní výchovy a vzdělávání. Hra a hračka v životě dítěte. Práce a pracovní činnosti v MŠ.12.Výchovné a vzdělávací metody v mateřské škole.13.Učitelka mateřské školy. Profesionální kvalifikace a osobnostní kvality učitelky MŠ. Klíčové kompetence učitelky MŠ. Nové trendy ve vzdělávání učitelek MŠ u nás a v zemích EU.14.Kontrola plnění požadavků ke zkoušce. Hodnocení průběhu seminářů.
Získané způsobilosti
Student(ka) se orientuje v základní terminologii předškolní výchovy a vzdělávání, charakterizuje kvality a specifika dítěte předškolního věku, pracuje s kurikulárním dokumentem pro předškolní vzdělávání, aplikuje teoretické poznatky do tvorby školního a třídního vzdělávacího programu, teoreticky a částečně prakticky zvládá vedení třídní dokumentace. Specifikuje koncepci osobnostně orientované předškolní výchovy, její cíle a klíčové oblasti předškolní výchovy a vzdělávání (složky předškolní výchovy).
Literatura
OPRAVILOVÁ, E. Dítě si hraje a poznává svět. Praha: SPN, 1988. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. A KOL. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. A KOL. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola. Teorie a praxe I. Olomouc: PedF UP, 2004. ISBN 80-244-0945-8.BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál,, 2003. BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003.
Požadavky
- aktivní účast studenta ve výuce,- průběžné plnění zadávaných úkolů,- iniciativní přístup studenta v semináři.Okruhy ke zkoušce korespondují s tématy uvedenými v obsahu předmětu.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jarmila Nováková Hořejší