Předmět Řečová výchova v MŠ (KPR / 0265)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0265 - Řečová výchova v MŠ, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do předmětu, seznámení s cíli a obsahem, s doporučenou a rozšiřující literaturou. Studentům budou sděleny požadavky k zápočtu a zásady prezentace seminární práce. Součástí sylabu jsou okruhy ke zkoušce.2. Logopedie ve výchově a vzdělávání (logopedie jako vědní disciplína, místo logopedie v systému věd, historický kontext péče o osoby s poruchou komunikačních schopností).3. Organizace logopedické péče u nás.4. Ontogenetický vývoj řeči, stádia vývoje řeči a podmínky správného vývoje řeči.5. Poruchy komunikačních schopností6. Symptomatické poruchy řeči7. Poruchy hlasu a hlasová hygiena8. Psychické zvláštnosti dětí s poruchami řeči9. Integrace dětí s poruchou řeči mezi intaktní populaci10. Fonetika a fonologie (fonetická klasifikace hlásek českého jazyka, technika mluveného slova, praktická cvičení)11. Logopedická prevence v předškolním a mladším školním věku12. Exkurze do předškolního zařízení pro děti s poruchami řeči13. Prezentace a hodnocení seminárních prací studentů14. Hodnocení výuky, zápočty
Získané způsobilosti
Student(ka) charakterizuje ontogenetický vývoj řeči dítěte předškolního věku, jmenuje optimální podmínky rozvoje řeči, zvládá základní informace o poruchách komunikačních schopností, o jejich etiologii a symptomatologii, aplikuje teoretické znalosti do školní praxe, vytváří vhodné podmínky pro rozvoj řečových schopností a komunikativních dovedností dítěte předškolního věku.
Literatura
PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Čtení o koktavosti. Praha : Portál. 1994. KUTÁLKOVÁ, D. A KOL. Dyslalie. Metodika reedukace. Praha: Septima, 1999. SYNEK, F. Hlasy a hlásky. Praha: ArchArt, 1999. JESENSKÝ, J. Integrace - znamení doby. Praha: Karolinum, 1998. PARENT, R. Jak žít s koktavostí. Praha: Grada, 1998. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. JESENSKÝ, J. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha : Karolinum. 1995. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. KREJČÍKOVÁ, J., KAPROVÁ, Z. Náměty pro logopedickou praxi. Praha: Fortuna, 2000. NELEŠOVSKÁ, A. Vybrané kapitoly z komunikativních dovedností. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995. LECHTA, V. A KOL. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido. 1998. ISBN 80-85937-51-6.KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996. Sovák, M. Logopedie předškolního věku. Praha, SPN, 1984. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha : Portál, 2002. Vyštejn, J. Vady výslovnosti. Praha. 1989. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0.
Požadavky
Požadavky k zápočtu: - aktivní účast na seminářích (80%)- úspěšná prezentace seminární práce- plnění průběžně zadávaných úkolůSeminární práce1. Studentka připraví soubor cvičení pro rozvíjení řečových schopností a komunikativních dovedností dětí v MŠ. 2. Připraví individuální plán rozvoje řečových schopností pro vybrané dítě, bude schopna prezentovat a zdůvodnit postupy práce s vybraným dítětem vzhledem k typu narušené komunikační schopnosti. Seminární práce bude odevzdána vyučujícímu v dohodnutém termínu.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jarmila Nováková Hořejšídoc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.