Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky II - SPA (KPR / 0287)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 0287 - Základy pedagogiky II - SPA, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod - seznámení s programem přednášek a seminářů, s doporučenou literaturou, se systémem práce v seminářích a s požadavky k ukončení kurzu.2. Andragogika a její postavení mezi vědami (vzdělávání dospělých - vymezení základních pojmů, sociálně-pedagogické a sociálně andragogické působení)3. Zvláštnosti vzdělávání v dospělosti (hierarchie učení dospělého, motivační faktory k učení)4. Profesní kompetence pracovníka vzdělávajícího dospělé a pracovníka pomáhající profese.5. Komunikace jako prostředek interakce při práci s dospělými (schéma komunikačního procesu, druhy komunikace, funkce komunikace, obsahová, vztahová a procesuální stránka komunikace, komunikativní dovednosti pracovníka s dospělými klienty)6. Didaktika vzdělávání dospělých (didaktický proces, cíle ve vzdělávání dospělých, výběr obsahu vzdělávání, učební atmosféra)7. Strategie přípravy na vzdělávání dospělých8. Formy a metody práce s dospělými (vymezení a klasifikace forem vzdělávání dospělých, metody a jejich vztah k dalším prvkům didaktického procesu, klasifikace metod a charakteristika vybraných metod vhodných pro práci s dospělým)9. Didaktické a materiální prostředky vhodné pro vzdělávání dospělých10. Vzdělávání zvláštních sociálních skupin (vzdělávání minorit, podpora vzdělávání - dobrovolnictví, vzdělávání znevýhodněných skupin, vzdělávání seniorů)11. Projektování vzdělávání dospělých (vytváření vzdělávacích nabídek pro dospělé, koncipování vzdělávacích činností a programů pro různé cílové skupiny apod.)12. Exkurze do zařízení pro znevýhodněné skupiny nebo pro seniory13. Exkurze do zařízení pro znevýhodněné skupiny nebo pro seniory14. Zápočtový test a hodnocení kurzu

Získané způsobilosti

Student(ka) se orientuje v systému pedagogických disciplín, vymezuje základní terminologii spojenou se vzděláváním dospělých, dokáže charakterizovat období dospělosti a popsat faktory ovlivňující vzdělávací aktivity dospělých. Orientuje se v základních kurikulárních dokumentech, připravuje a realizuje výuku jako systém vzájemně závislých kategorií (cíl, obsah, metody, prostředky, formy, podmínky), ovládá dostatečnou škálu motivačních, expozičních, fixačních a evaluačních postupů, vytváří možnosti pro aplikaci naučeného v praktických situacích.

Literatura

MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: CODEX BOHEMIA, 1998. ISBN 80-85963-52-3.JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. MALACH. J. Kapitoly z andragogiky. Ostrava: Ostravská univerzita - PF, 2002. ISBN 80-7042-245-9.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4.MATOUŠEK O. A KOL. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ J.A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-03-8.ŠIKULOVÁ, R., OPOČENSKÝ, K. Základy pedagogiky pro sociální asistenty II. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2004. ISBN 80-7044-640-4.Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7367-174-3.KALHOUS, Z. Základy školní didaktiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995. PASCH, M. A KOL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0858-2.Bertrand, Y. Soudobé vzdělávací teorie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria publishing, 1989. ISBN 80-85605-49-X.BACÍK, F. A KOL. Úvod do teorie a praxe školského managementu II. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-025-4.SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.

Požadavky

Vypracování seminární práce - Studenti prostudují vybranou publikaci se zaměřením na výchovně vzdělávací problematiku cílové skupiny, se kterou pracují nebo budou pracovat. Připraví prezentaci této publikace v podobě posteru. Okruhy ke zkoušce:1. Andragogika a její postavení mezi vědami (vzdělávání dospělých - vymezení základních pojmů - výchova, vzdělání, učení, péče, vyučování, andragogika; postavení andragogiky v systému ostatních věd) 2. Zvláštnosti vzdělávání v dospělosti (vymezení dospělosti - charakteristické znaky vývojového období; hierarchie učení dospělého, motivační faktory k učení, styly učení - jejich stručná charakteristika )3. Profesní kompetence pracovníka vzdělávajícího dospělé a pracovníka pomáhající profese.4. Komunikace jako prostředek interakce při práci s dospělými (schéma komunikačního procesu, druhy komunikace, funkce komunikace, obsahová, vztahová a procesuální stránka komunikace, komunikativní dovednosti pracovníka s dospělými klienty, aktivní naslouchání, bariéry při komunikaci)5. Didaktický proces - popsat schéma didaktického procesu a charakterizovat stručně jeho prvky.6. Fáze didaktického procesu - popis jednotlivých fází.7. Didaktické principy a jejich využití při vzdělávání dospělých.8. Cíle ve vzdělávání dospělých - vymezení pojmu vzdělávací cíl, struktura a klasifikace cílů, práce lektora c učebním cílem.9. Strategie přípravy na vzdělávání dospělých - popsat postup při přípravě na vzdělávání, vytváření učební atmosféry, výběr obsahu učiva.10. Formy vzdělávání dospělých - vymezení a klasifikace forem vzdělávání, charakteristika jednotlivých forem vzdělávání, jejich výhody (nevýhody) pro studujícího. 11. Metody práce s dospělými (vymezení a klasifikace forem vzdělávání dospělých, metody a jejich vztah k dalším prvkům didaktického procesu, klasifikace metod a charakteristika vybraných metod vhodných pro práci s dospělým)12. Hodnocení výsledků práce studujících 13. Didaktické a materiální prostředky vhodné pro vzdělávání dospělých.14. Vzdělávání zvláštních sociálních skupin (vzdělávání minorit, podpora vzdělávání - dobrovolnictví, vzdělávání znevýhodněných skupin, vzdělávání seniorů)15. Projektování vzdělávání dospělých (vytváření vzdělávacích nabídek pro dospělé, koncipování vzdělávacích činností a programů pro různé cílové skupiny apod.)

Garant

PhDr. Jiří Šlégl, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jiří Šlégl, Ph.D.PhDr. Jiří Šlégl, Ph.D.