Předmět Kultura mluveného projevu (KPR / 4202)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4202 - Kultura mluveného projevu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Veřejný projev a jeho příprava. Rétorika z hlediska diachronního a synchronního. Náležitosti veřejných mluvených projevů.2. Současná čeština a jazyková kultura. Spisovnost a nespisovnost. Institucionální jazyková a řečová výchova.3. Norma a kodifikace. Kodifikační příručky.4. Jazyková kultura a jazyková správnost.5. Spisovnost a kultivovanost veřejné komunikace.6. Základní pojmy. Ustálené formy modulace souvislé řeči ? slovní přízvuk, větný přízvuk, důraz, větná intonace.7. Hlas.8. Tempo řeči a rozložení pauz.9. Řeč těla.10. Prostředky a zásady sloužící k nácviku výrazného přednesu.11. Specifické prostředky mluveného projevu v pedagogické praxi. 12. Charakter, příprava a nácvik souvislého mluveného projevu.13. Realizace mluveného projevu a výrazného přednesu.14. Hodnocení mluveného projevu a výrazného přednesu.
Získané způsobilosti
V oblasti znalostí umí student popsat, vysvětlit a zhodnotit základní okruhy problematiky a nejdůležitější pojmy vztahující se k současné češtině a jazykové kultuře, vyjmenovat a popsat základní vlastnosti veřejného mluveného projevu, zdůvodnit a analyzovat specifické rysy komunikace v českém prostředí a zhodnotit jejich důležitost pro profesní praxi. V oblasti dovedností umí student posoudit z hlediska svého profesního zaměření jak vhodnost vedené komunikace (verbální, neverbální a paraverbální), tak i analyzovat její nejvýznamnější úskalí na základě modelových situací. Umí používat zvukové, tvaroslovné, lexikální, syntaktické a stylistické prostředky vhodné v konkrétních komunikátech (žánrově různých) monologického i dialogického charakteru, hodnotit svůj vlastní mluvený projev i projevy druhých a posuzovat vhodnost/nevhodnost užitých jazykových prostředků. Student se umí jasně, přehledně, srozumitelně a kultivovaně vyjadřovat, umí předvídat reakce a reagovat na ně, přičemž volí vhodné metody, specifické způsoby a adekvátní jazykové prostředky, přiměřené komunikační situaci
Literatura
Hůrková, M. Česká výslovnostní norma. Praha: Sciencia, 2001. Havlová, I. a kol. Kapitoly z rétoriky. Praha, 1992. Hůrková, J. - Novotná, J. - Šrámková, V. Mluvený projev a přednes. Praha, 1991. Hubáček, J. Rétorické minimum pro studium učitelství. Ostrava. 1990. Adamczyk, G. Řeč těla. Praha 2005. Čechová, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha, ISV, 2003. JELÍNEK, M., ŠVANDOVÁ, B. a kol. Argumentace a umění komunikovat. Brno, 1999. Palková,Z. Fonetika a fonologie češtiny. 2.vyd. Praha. 1999. Lukavský, R. Kultura mluveného projevu. Praha: AMU, 2000. Krobotová, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc:UP, 2000. Palková, Z. Stručná pravidla české ortoepie. Praha. 1994. Langer, A. Úspěch veřejné promluvy. Praha: Fortuna, 1993. SVOBODOVÁ, J., KULDANOVÁ, P. Veřejný projev a jeho prezentace. Ostrava: PdF OU, 2006. Kutálková, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha, 2010.
Požadavky
Správná artikulace bez logopedických vad, aktivní účast na seminářích, vystoupení na semináři (mluvený projev připravený a nepřipravený, přednes ? poezie, próza), orientace v odborné literatuře podle doporučeného seznamu, studium podle studijní opory (dostupná na https://moodle.pf.ujep.cz/) a zpracování vybraných úkolů v ní uvedených.
Garant
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.