Předmět Předškolní pedagogika II (KPR / 4211)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4211 - Předškolní pedagogika II, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do předmětu, seznámení s obsahem předmětu, literaturou a požadavky k zápočtu a ke zkoušce.2. Předškolní pedagogika, její cíle a úkoly, vztah předškolní pedagogiky k ostatním vědám a pedagogickým disciplínám.3. Dítě předškolního věku a faktory ovlivňující rozvoj jeho osobnosti.4. Rodina a mateřská škola. Přechod dítěte z rodiny do mateřské školy5. Mateřská škola a její role v současné době. Cíle a úkoly mateřské školy. Typy mateřských škol.6. Kurikulum předškolní výchovy a jeho proměny v současnosti. Alternativní vzdělávací programy v MŠ7. Podmínky vzdělávání dětí předškolního věku v mateřské škole. Organizace MŠ. Sociální klima mateřské školy.8. Plánování vzdělávacího procesu. Metody, formy a prostředky poznávání okolního světa.9. Hra jako základní činnost dítěte předškolního věku.10. Pedagogické hodnocení v mateřské škole. Autoevaluace mateřské školy.11. Příprava dítěte na vstup do základní školy ? školní připravenost a její oblasti.12. Profese učitelky mateřské školy. Klíčové kompetence učitelky MŠ. Přípravné vzdělávání učitelek MŠ a trendy vzdělávání u nás i v EU.13. Kontrola plnění požadavků ke zkoušce.14. Hodnocení průběhu seminářů.
Získané způsobilosti
Student(ka) se orientuje v základní terminologii předškolní výchovy a vzdělávání, charakterizuje kvality a specifika dítěte předškolního věku, pracuje s kurikulárním dokumentem pro předškolní vzdělávání, aplikuje teoretické poznatky do tvorby školního a třídního vzdělávacího programu, teoreticky a částečně prakticky zvládá plánování činností v mateřské škole po stránce obsahové (věcné) i metodické a vedení třídní dokumentace. Specifikuje koncepci osobnostně orientované předškolní výchovy, její cíle a klíčové oblasti předškolní výchovy a vzdělávání (složky předškolní výchovy). Orientuje se v klíčových kompetencích učitelky MŠ. Popisuje změny v přípravném vzdělávání učitelů MŠ s přihlédnutím k novým trendům u nás i ve světě.
Literatura
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ŠIKULOVÁ, R., ČEPIČKOVÁ, I., WEDLICHOVÁ, I a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005. ŠIKULOVÁ, R. A KOL. Kapitoly z předškolní pedagogiky II. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-825-3.BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky III. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-941-7.HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno: PdF MU, 2011. KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2006. HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum zdravé mateřské školy. Praha: Portál, 2001. ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II. Olomouc: PF UP, 2006. ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola. Teorie a praxe I. Olomouc: PedF UP, 2004. ISBN 80-244-0945-8.OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. GARDOŠOVÁ, J.; DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999.
Požadavky
1. Aktivní účast na seminářích2. Zpracování a prezentace odborného článku v semináři3. Zkouška ? okruhy ke zkoušce korespondují a tématy v obsahu předmětuStudent(ka) si pro svoji prezentaci vybírá článek v odborném periodiku (tištěném či elektronickém) s tematikou předškolního vzdělávání. Připraví prezentaci podle předem dané osnovy a kritérií.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.