Předmět Didaktika předškolního vzdělávání (KPR / 4214)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4214 - Didaktika předškolního vzdělávání, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Seznámení s obsahem předmětu, s doporučenou a rozšířenou studijní literaturou a s požadavky ke zkoušce.2. Předškolní vzdělávání, jeho transformace a současné pojetí v RVP PV s ohledem na obsah vzdělávání a jeho inovace.3. Realizace obsahu předškolního vzdělávání v praxi mateřské školy.4. Inovativní vzdělávací programy: VP Začít spolu, VP Zdravá mateřská škola apod. ? specifika těchto programů (cíle, metody a formy práce, hodnocení žáků, spolupráce školy s rodinou apod.).5. Projektování a plánování výchovně vzdělávacích činností v mateřské škole. Příprava učitelky na výchovně vzdělávací činnosti (od školního vzdělávacího programu ke třídnímu vzdělávacímu programu, zpracování třídního programu).6. Činnostní a zkušenostní orientace předškolního vzdělávání (činnostní procesy a činnostní produkty, principy činnostně orientovaného vyučování, učení prostřednictvím E ? U ? R).7. Organizační formy předškolního vyučování. Podrobnější charakteristika organizačních forem z hlediska řízení vzdělávacích činnosti dětí. Vycházka a pobyt na zahradě z hlediska organizace vzdělávacích činností a výchovného využití.8. Vyučovací metody jako prostředky dosahování výchovně vzdělávacích cílů.9. Didaktická hra a její místo v předškolním vzdělávání10. Pedagogická komunikace jako prostředek interakce mezi učitelkou a dítětem.11. Pedagogická diagnostika dítěte v MŠ. Podstata a cíl diagnostiky dítěte v předškolním věku, oblasti diagnostiky dítěte.12. Hodnocení dítěte v MŠ. Portfolio dítěte.13. Evaluace v MŠ. Význam sebereflexe pro práci učitelky.14. Hodnocení studentských portfolií.
Získané způsobilosti
Student(ka) prokazuje znalosti základních kurikulárních dokumentů pro předškolní vzdělávání a ovládá dovednosti aplikovat tyto znalosti při práci s dětmi. Plánuje, realizuje a hodnotí vzdělávací a výchovné činnosti s dětmi v MŠ, na základě pedagogické diagnostiky a jejich metod zajišťuje individualizovaný přístup k dětem a přispívá k optimálnímu rozvoji dětí. Řízení zvolených vzdělávacích činností, použité metody a formy práce dokáže zdůvodnit a obhájit. Provádí hodnocení dosažených výsledků dětí a sebereflexi své práce.
Literatura
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ŠIKULOVÁ, R., ČEPIČKOVÁ, I., WEDLICHOVÁ, I a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005. ŠIKULOVÁ, R. A KOL. Kapitoly z předškolní pedagogiky II. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-825-3.BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky III. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-941-7.ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola. Teorie a praxe I. Olomouc: PedF UP, 2004. ISBN 80-244-0945-8.KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. A KOL. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. HORKÁ, H.,SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2006. HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum zdravé mateřské školy. Praha: Portál, 2001. MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál,, 2003. OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. A KOL. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003.
Požadavky
1. Aktivní účast ve výuce, 80% účast na seminářích2. Student zpracuje a předloží ke kontrole portfolio. Pořadavky na strukturu portfolia sdělí vyučující na začátku semestru.3. Zkouška ? okruhy ke zkoušce korespondují a tématy v obsahu předmětu.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jarmila Nováková Hořejšídoc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.Mgr. Jarmila Nováková Hořejší