Předmět Literatura pro děti I (KPR / 4215)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4215 - Literatura pro děti I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do studia literatury pro děti, základní poetické pojmy. Dítě a kniha ? charakteristika předčtenářského období.2. Intencionální a neintencionální literatura pro děti. Základní klasifikace žánrů dětské literatury.3. Dětský folklor a umělá poezie.4. Pohádka lidová v české literatuře. Významní sběratelé lidových pohádek v české literatuře, interpretace jejich děl.5. Pohádka autorská v české literatuře. Významní představitelé a interpretace jejich děl.6. Malé epické formy určené dětem.7. Próza s dětským hrdinou.8. Česká literatura pro děti v období národního obrození.9. Česká literatura pro děti v druhé polovině 19. století. Rozvoj poezie a prózy.10. Česká literatura pro děti po vzniku samostatného Československa. Meziválečné období v próze a poezii.11. Česká literatura pro děti v době okupace a v poválečném období.12. Česká literatura pro děti po roce 1948.13. Česká literatura pro děti po roce 1968.14. Česká literatura pro děti po roce 1989.
Získané způsobilosti
V oblasti znalostí umí student vyjmenovat a vyložit základní poetické pojmy, charakterizovat a analyzovat specifické rysy a základní okruhy problematiky dětské literatury předškolního věku v českém kontextu, vysvětlit dynamiku vývoje české literární tvorby pro děti v předškolním věku, podat ucelený přehled o autorech, žánrech a dílech české literatury pro děti v jednotlivých vývojových obdobích a zhodnotit jejich důležitost pro předškolní vzdělávání. V oblasti dovedností umí student produktivně využívat teoretické poznatky pro vlastní pedagogickou práci v mateřské škole. Umí tvořivě pracovat s literárními texty z české umělecké literatury pro děti, zejména s dětským folklorem, umělou poezií, pohádkami, pověstmi a prózou s dětským hrdinou, a na základě jasné představy o žánrech, vazbách a souvislostech správně interpretovat a analyzovat díla nejvýznamnějších českých autorů pro děti předškolního věku.
Literatura
Janáčková, B. Literatura pro děti a mládež v datech. Ústí n. L., 2004. Janáčková, B. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí n. L., 1999. Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha, 2006. Holešovský, F. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha, 1989. ČERNOUŠEK, M. Děti a svět pohádek. Praha, 1990. Gebhartová, V. Literatura pro děti. Praha: SPN, 1989. Genčiová, M. Literatura pro děti a mládež. Praha, 1984. Brukner, J., Filip, J. Poetický slovník. Praha, 1997. Hutařová, I. Současní čeští ilustrátoři. Praha, 2004. Bettelheim, B. Za tajemstvím pohádek. NLN - Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
Požadavky
Předpokladem k úspěšnému zvládnutí disciplíny je literární kompetence posluchače na úrovni středoškolského studia (student má v rozsahu učiva střední školy zažité základní informace o české literatuře, jejím vývoji a významných autorech a jejich dílech, jež umí správně interpretovat). Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích (80% docházka). Průběžné plnění vybraných úkolů. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu (70% úspěšnost).
Garant
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.