Předmět Mluvený projev a přednes s didaktikou (KPR / 4222)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4222 - Mluvený projev a přednes s didaktikou, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Rétorické minimum pro učitele.2. Komunikace verbální.3. Ústrojí podílející se na tvorbě mluvené řeči.4. Modulace souvislé řeči.5. Zásady české ortoepie.6. Vady řeči a poruchy řeči.7. Nonverbální komunikace.8. Technika řeči a cvičení v pedagogické praxi. Základy verbální a nonverbální asertivity.9. Mluvní výchova v MŠ a její význam v předškolním vzdělávání. Metodické zásady rozvoje mluvních dovedností u dětí v předškolním věku.10. Metody a formy práce při osvojování mateřštiny v MŠ. Praktická mluvní cvičení (artikulační a hlasová).11. Rozvoj souvislého mluveného projevu dětí předškolního věku. Recitace v MŚ ? význam pro rozvoj rytmu, intonace.12. Výběr prózy pro děti v předškolním vzdělávání. Příprava, nácvik a realizace přednesu prozaického textu v MŠ.13. Výběr poezie pro děti v předškolním vzdělávání. Příprava, nácvik a realizace přednesu básnického textu v MŠ.14. Hodnocení výrazného přednesu prózy/poezie určeného dětem v předškolním vzdělávání.
Získané způsobilosti
V oblasti znalostí umí student vyjmenovat, popsat, vysvětlit a zhodnotit z hlediska své budoucí profese základní vlastnosti mluveného projevu a výrazného přednesu, charakterizovat specifické rysy zvukové stránky češtiny (včetně zásad české ortoepie, techniky řeči a nejčastějších vad výslovnosti), popsat a analyzovat zvukovou stránku souvislého projevu, tj. správné členění řeči a modulace. Zároveň umí zdůvodnit a analyzovat specifické rysy komunikace v oblasti předškolního vzdělávání a zhodnotit jejich důležitost pro profesní praxi. V oblasti dovedností umí student z hlediska svého profesního pedagogického zaměření navrhnout a zvládnout metodiku rozvoje mluvních a recitačních dovedností, správně posoudit a rozpoznat nedostatky v řeči dětí, vybrat vhodné texty pro práci s dětmi v mateřské škole, posoudit vhodnost různých metod a forem práce při osvojování mateřštiny v předškolním vzdělávání a analyzovat nejvýznamnější úskalí komunikace s dětmi v MŠ. Student umí simulovat a analyzovat hlasová cvičení určená dětem v předškolním věku, umí se vyjadřovat jasně, přehledně, srozumitelně a kultivovaně.
Literatura
ZÁMEČNÍKOVÁ, E. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS, 2009. BERANOVÁ, Z. Učíme se správně mluvit. Praha: Grada, 2002. Cmíralová, J. Učte se mluvit. Brno 1992. Brno, 1992. Zeman, J. Základy české ortoepie. Hradec Králové Gaudeamus 2008. GEBHARTOVÁ, V. Co a jak číst dětem v MŠ. Praha: Portál, 2011. Hůrková, J. Česká výslovnostní norma. Praha, 1991. FIALOVÁ, I. Logopedická cvičení a hry k odstraňování špatné výslovnosti. Praha, 1997. KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996. ŠTĚPÁN - PETRÁŠ. Logopedie v praxi. Praha: Septima, 1995. Štembergová, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha. 1994. Hubáček, J. Rétorické minimum pro studium učitelství. Ostrava. 1990. GEBHARTOVÁ, V. Říkadla a hry pro nejmenší. Praha: Portál, 2006. Krobotová, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc:UP, 2000. SVOBODOVÁ, J., KULDANOVÁ, P. Veřejný projev a jeho prezentace. Ostrava: PdF OU, 2006.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích 80%, plnění průběžných úkolů na seminářích ? prezentace vlastního výkonu (hlasová cvičení, přednes ? poezie a próza určená dětem v předškolním vzdělávání), orientace v odborné literatuře podle doporučeného seznamu, studium podle studijní opory (dostupná na https://moodle.pf.ujep.cz/) a zpracování vybraných úkolů v ní uvedených.Na základě celkového pozitivního hodnocení bude udělena kontrola studia (zápočet).
Garant
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.