Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mluvený projev a přednes s didaktikou (KPR / 4222)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4222 - Mluvený projev a přednes s didaktikou, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Rétorické minimum pro učitele.2. Komunikace verbální.3. Ústrojí podílející se na tvorbě mluvené řeči.4. Modulace souvislé řeči.5. Zásady české ortoepie.6. Vady řeči a poruchy řeči.7. Nonverbální komunikace.8. Technika řeči a cvičení v pedagogické praxi. Základy verbální a nonverbální asertivity.9. Mluvní výchova v MŠ a její význam v předškolním vzdělávání. Metodické zásady rozvoje mluvních dovedností u dětí v předškolním věku.10. Metody a formy práce při osvojování mateřštiny v MŠ. Praktická mluvní cvičení (artikulační a hlasová).11. Rozvoj souvislého mluveného projevu dětí předškolního věku. Recitace v MŚ ? význam pro rozvoj rytmu, intonace.12. Výběr prózy pro děti v předškolním vzdělávání. Příprava, nácvik a realizace přednesu prozaického textu v MŠ.13. Výběr poezie pro děti v předškolním vzdělávání. Příprava, nácvik a realizace přednesu básnického textu v MŠ.14. Hodnocení výrazného přednesu prózy/poezie určeného dětem v předškolním vzdělávání.

Získané způsobilosti

V oblasti znalostí umí student vyjmenovat, popsat, vysvětlit a zhodnotit z hlediska své budoucí profese základní vlastnosti mluveného projevu a výrazného přednesu, charakterizovat specifické rysy zvukové stránky češtiny (včetně zásad české ortoepie, techniky řeči a nejčastějších vad výslovnosti), popsat a analyzovat zvukovou stránku souvislého projevu, tj. správné členění řeči a modulace. Zároveň umí zdůvodnit a analyzovat specifické rysy komunikace v oblasti předškolního vzdělávání a zhodnotit jejich důležitost pro profesní praxi. V oblasti dovedností umí student z hlediska svého profesního pedagogického zaměření navrhnout a zvládnout metodiku rozvoje mluvních a recitačních dovedností, správně posoudit a rozpoznat nedostatky v řeči dětí, vybrat vhodné texty pro práci s dětmi v mateřské škole, posoudit vhodnost různých metod a forem práce při osvojování mateřštiny v předškolním vzdělávání a analyzovat nejvýznamnější úskalí komunikace s dětmi v MŠ. Student umí simulovat a analyzovat hlasová cvičení určená dětem v předškolním věku, umí se vyjadřovat jasně, přehledně, srozumitelně a kultivovaně.

Literatura

ZÁMEČNÍKOVÁ, E. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS, 2009. BERANOVÁ, Z. Učíme se správně mluvit. Praha: Grada, 2002. Cmíralová, J. Učte se mluvit. Brno 1992. Brno, 1992. Zeman, J. Základy české ortoepie. Hradec Králové Gaudeamus 2008. GEBHARTOVÁ, V. Co a jak číst dětem v MŠ. Praha: Portál, 2011. Hůrková, J. Česká výslovnostní norma. Praha, 1991. FIALOVÁ, I. Logopedická cvičení a hry k odstraňování špatné výslovnosti. Praha, 1997. KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996. ŠTĚPÁN - PETRÁŠ. Logopedie v praxi. Praha: Septima, 1995. Štembergová, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha. 1994. Hubáček, J. Rétorické minimum pro studium učitelství. Ostrava. 1990. GEBHARTOVÁ, V. Říkadla a hry pro nejmenší. Praha: Portál, 2006. Krobotová, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc:UP, 2000. SVOBODOVÁ, J., KULDANOVÁ, P. Veřejný projev a jeho prezentace. Ostrava: PdF OU, 2006.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích 80%, plnění průběžných úkolů na seminářích ? prezentace vlastního výkonu (hlasová cvičení, přednes ? poezie a próza určená dětem v předškolním vzdělávání), orientace v odborné literatuře podle doporučeného seznamu, studium podle studijní opory (dostupná na https://moodle.pf.ujep.cz/) a zpracování vybraných úkolů v ní uvedených.Na základě celkového pozitivního hodnocení bude udělena kontrola studia (zápočet).

Garant

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.