Předmět Literatura pro děti s didaktikou (KPR / 4223)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4223 - Literatura pro děti s didaktikou, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do předmětu. Charakteristika předčtenářského období. RVP pro předškolní vzdělávání.2. Práce pedagoga podle RVP/ŠVP PV v literárně zaměřených hodinách v praxi. Volba prostředků vedoucích k dosažení čekávaných výstupů v předškolním vzdělávání.3. Náslech z literárně zaměřené činnosti v MŠ, zápis z náslechu.4. Analýza literárně zaměřené činnosti v MŠ.5. Příprava pedagoga na literárně zaměřenou činnost v MŠ6. Specifika práce s dětskou literaturou v MŠ. Odborná literatura věnovaná metodologii práce s dětskou literaturou v MŠ.7. Problematika předškolní výchovy v oblasti Dítě a jeho psychika. Dítě a literární text. Slovesné umění a literatura pro děti.8. Dětský folklor a práce s texty dětského folkloru s dětmi v MŠ.9. Verše básníků pro děti a práce s texty umělé poezie s dětmi v MŠ.10. Lidové pohádky pro děti. Znaky, typy a význam pohádek v předškolním vzdělávání.11. Autorské pohádky v předškolním vzdělávání. Metodické pokyny pro práci s autorskými pohádkami v MŠ.12. Pověst v předškolním vzdělávání. Metodické pokyny pro práci s pověstmi v MŠ.13. Časopisy pro malé děti. Metodické pokyny pro práci s časopisy v MŠ.14. Ilustrace v knihách pro malé děti.15. Využití ilustrací, diafilmů, animovaných filmů, loutkových a kreslených filmů v MŠ.
Získané způsobilosti
V oblasti znalostí umí student vyjmenovat, popsat a vysvětlit základní znaky, principy a pojetí literárně výchovného vzdělávání v MŠ podle RVP PV, umí se zorientovat v literatuře pro děti předškolního věku a dokáže zhodnotit její význam pro osobnostní rozvoj dítěte v předškolní výchově. Umí charakterizovat specifické postupy, metody a formy práce s uměleckou literaturou v MŠ, jež dovedou dítě k očekávaným výstupům podle RVP PV. V oblasti dovedností umí posluchač vyřešit problematické jevy vztahující se k interpretaci dětské literatury v předškolním vzdělávání, je schopen produktivně využívat teoretické poznatky pro vlastní práci s dětským folklorem, uměleckou poezií pro děti, pohádkami a pověstmi v předškolním vzdělávání. Prokáže schopnost tvořivě pracovat s literárním textem, umí navrhnout, posoudit a analyzovat různé metody a formy práce s uměleckou literaturou, zvolit vhodné metodické postupy (včetně alternativních přístupů) s cílem dosáhnout očekávaných výstupů/cílů podle RVP/ŠVP PV. Umí také vytvořit a podrobně zpracovat přípravy na literárně orientovanou výuku, koordinovat ve výuce různé činnosti, vyučovat podle literárních předloh odpovídajících předškolnímu věku dítěte a vytvářet vhodné doplňující materiály a pomůcky pro literárně zaměřenou výuku.
Literatura
HOLÝ, J.- JANÁČKOVÁ, J. - LEHÁR, STICH, A. Česká literatura od počátku k dnešku. Janáčková, B. Literatura pro děti a mládež v datech. Ústí n. L., 2004. JANÁČKOVÁ, B. Práce s literárními texty pro děti předškolního věku. Ústí n. L.: PF UJEP, 2013. Janáčková, B. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí n. L., 1999. Janáčková, B. Soubor textů z literatury pro děti a mládež. Ústí n. L., 2005. Janáčková, B. Světová literatura pro děti a mládež s texty k interpretaci. 2008. ISBN 978-80-7414-050-1.Čeňková, J., Sieglová, N. Dejmalová, K. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. Praha, Portál, 2006. Sirovátka, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a česká literatura. Brno: AV ČR, 1998. Holešovský, F. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha, 1989. Mocná, D., Peterka, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, 2004. Gebhartová, V. Literatura pro děti. Praha, 1989. Chaloupka, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. Hutařová, I. Současní čeští ilustrátoři. Praha, 2004.
Požadavky
Aktivní účast na semínářích. 80%. Průběžné plnění zadávaných úkolů. Zpracovat seminární práci. Úspěšně zvládnout zápočtový test (70% úspěšnost). Studijní materiály na: https://moodle.pf.ujep.cz/
Garant
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.