Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Předškolní aspekty element. čtení, psaní (KPR / 4225)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4225 - Předškolní aspekty element. čtení, psaní, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do předmětu.2. Význam gramotnosti pro systematickou výuku čtení a psaní.3. Připravenost dítěte na výuku českého jazyka. Vývoj, prvky, obsah rané gramotnosti. Utváření pregramotnostních dovedností v MŠ. Psychologické základy počátečného čtení a psaní.4. Nutné předpoklady pro úspěšné zvládnutí dovednosti čtení a psaní. Diagnostika zrakového, sluchového vnímání, schopnosti prostorové orientace, hrubé a jemné motoriky, laterality, slovní zásoby, řečového projevu.5. Přehled metod nácviku čtení a psaní. Informace o metodách nácviku dovednosti čtení a psaní v současné době. (Metoda analyticko-syntetická, genetická, metoda splývavého čtení, globálního čtení). Seznámení se s některými učebnicemi vhodnými pro jednotlivé metody nácviku.6. Rozvíjení zrakového vnímání: zraková diferenciace (rozlišování předmětů, vyhledávání identických obrázků, rozdíly v osově rozdílných obrázcích)..7. Prostorová orientace. Nácvik pravolevé orientace. Orientace ve schématu vlastního těla a na druhé osobě. Posloupnost. Didaktické hry.8. Rozvíjení sluchového vnímání. Rozvíjení fonematického sluchu (určování náslovné hlásky, hlásky na konci slova, uprostřed slova).9. Rytmizace (vytleskávání slabik, grafické znázornění slov a slabik, rýmování). Gymnastika mluvidel. Dechová a fonační cvičení. Praktický nácvik. Oromotorická cvičení.10. Grafomotorika - vymezení pojmu. Grafomotorický vývoj dítěte. Předpoklady k grafomotorické činnosti.11. Příprava dítěte na psaní. Nácvik správného sedění a držení tužky. Druhy úchopů. Plocha, psací náčiní. Praktická cvičení: Rozvoj hrubé a jemné motoriky. Cvičení na procvičování ramenního kloubu, paže, prstů, dlaně, nácvik špetky. Využití pískovničky. Využití běžně dostupného materiálu (papíru, provázků, drátků, kamínků, šátků, koření, těstovin apod).12. Výuka podle metody Montessori v MŠ (principy, pomůcky aktivity). Metoda Dobrého startu .13. Alternativní metody nácviku psaní. Využití prvků jógy. Praktické ukázky.14. Hodnocení výuky. Zápočet

Získané způsobilosti

Studenti se dokáží orientovat v dané problematice. Zvládnou získané poznatky aplikovat do praxe. Umějí zvolit vhodné postupy a umějí vybrat vhodné aktivizační cvičení pro rozvíjení oblastí potřebných v přípravě na nácvik dovednosti čtení a psaní.

Literatura

LOOSEOVÁ, N. PIEKERTOVÁ, G. DIENEROVÁ. Grafomotorika pro děti. Praha: Portál, 2001. LOSSE, ANTJE.C. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001. LIPNICKÁ, M. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha: Portál, 2007. DOLEŽELOVÁ, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 2001. BUDÍKOVÁ, J. a kol. Je vaše dítě připraveno do první třídy?. Brno: ComputerPress, 2004. MRÁZOVÁ, E. Kapitoly z didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Ústí n/L: UJEP, 2000. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1998. http://www.rvp.czDOLEŽALOVÁ J. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál, 2010.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích 80%. Vytvoření portfolia. Metodická řada pro rozvíjení zrakového a sluchového vnímání. Rozvoj slovní zásoby. Grafomotorická cvičení. Splnění zápočtového testu.

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Eva Mrázová