Předmět Výchova ke zdraví (KPR / 4226)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4226 - Výchova ke zdraví, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Historický vývoj pojmu zdraví v medicíně. Zdraví osobní a veřejné a jeho determinanty. Holisticko-interakční model zdraví jako základ podpory zdraví ve škole.2. Maslowův model hierarchie základních lidských potřeb.3. Životní styl. Negativní sociální jevy a životní styl. Role učitelky mateřské školy v primární prevenci negativních sociálních jevů, vliv osobního příkladu.4. Zdravotní výchova, historie zdravotní výchovy v Českých zemích, složky zdravotní výchovy. Civilizační choroby. Staré a nové infekce.5. Projekty podpory zdraví v celoevropském, celostátním a regionálním měřítku s důrazem na projekt Zdravá škola ("The healthy school"). Varianta projektu: "Zdravá mateřská škola", filosofie programu.6. Formální a neformální kurikulum podpory zdraví v MŠ, zásady podpory zdraví v MŠ. Vzdělávací oblast "Dítě a jeho tělo" v RVP PV7. Sociálně právní propedeutika. Nejdůležitější dokumenty v oblasti lidských práv a svobod (Úmluva o právech dítěte, Charta práv hospitalizovaných dětí, Desatero, jak zajistit dítěti bezpečí).8. Imunitní systém dítěte a hygienické zásady na prahu 3. tisíciletí (tělesná a duševní hygiena, současné názory na péči o dětský chrup, kůži, smysly).9. Aktivizující metody seznamování dětí se stavbou a funkcemi lidského těla a vytváření potřeby pohybu a otužování u dětí.10. Problematika zdravé výživy. Složky výživy. Racionální výživa. Alternativní způsoby výživy a jejich dopad na dětský organismus.11. Spolupráce rodiny a školy v oblasti výchovy ke zdraví. Úloha učitelky MŠ v práci s dětmi ohroženými sociálním prostředím (týrané, zneužívané a zanedbávané dítě)12. Odpovědnost učitelky MŠ za zdraví a bezpečnost svěřených dětí.13. Soužití s chronicky nemocnými a s tělesně postiženými občany, začleňování rekonvalescentů a tělesně postižených dětí do kolektivu třídy14. Předcházení úrazů v prostředí mateřské školy, první pomoc.
Získané způsobilosti
Student bude schopen vytvářet u dětí pozitivní postoje k jejich vlastnímu zdraví a podporovat zdraví dětí ve škole zajišťováním optimálního věcného prostředí, psychosociálního prostředí, včetně tomu odpovídajících metod a forem práce.
Literatura
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky III. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-941-7.internetMACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-768-0.BARADEAU, C. F. Co ještě nevím. Moje tělo. Kdo jsem. - Výklady pro děti. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00298-1.ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-419-2.HAVLÍNOVÁ, M. A KOL. Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-383-8.JOYEUX, H. Mami, jak přijde dítě na svět? Sexuální výchova od 4 do 10 let. Praha: Portál, 1994. ILLKOVÁ, O., VAŠÍČKOVÁ, Z. Zdravá výživa v mateřské škole. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-890-2.
Požadavky
Aktivní účast na seminářiVypracování seminární práce (dle výběru z více témat)Závěrečný test
Garant
Mgr. Roman Kroufek
Vyučující
Mgr. Roman Kroufek