Předmět Práce se zdravotně postiženými dětmi I (KPR / 4235)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4235 - Práce se zdravotně postiženými dětmi I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do studia předmětu. Obsah předmětu. Požadavky k zápočtu. Studijní literatury.2. Vymezení kategorie tělesného postižení a zdravotního znevýhodnění.3. Charakteristika tělesných postižení. Dělení podle vzniku.4. Diagnostika tělesně postiženého dítěte.5. Další zdravotní postižení doprovázející dětské mozkové obrny. Příčiny vzniku dětské mozkové obrny, rizikové faktory. Rehabilitace a terapie při dětské mozkové obrně.6. Dítě po úrazu mozku a následná péče.7. Psychologická problematika tělesně postižených. Reakce na postižení. Socializace dětí s postižením.8. Výchova a vzdělávání jako součást komprehenzivní péče o děti s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.9. Systém péče a vzdělávání osob s poruchou mobility. Raná péče o děti tělesně a zdravotně postižené.10. Podmínky integrace tělesně postiženého a nemocného dítěte do běžných MŠ. Tvorba IVP. Vzdělávací, rehabilitační a kompenzační pomůcky.11. Dítě s chronickou nemocí v MŠ. Hospitalizované dítě.12. Specifika vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže.13. Speciální metodiky vzdělávání tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných.(rozvíjení motoriky, grafomotoriky, komunikačních dovedností). Alternativní a augmentativní komunikace.14. Hodnocení výuky, uložených prací. Zápočtový test.
Získané způsobilosti
Student vymezí skupinu nejběžnějších tělesných postižení a chronických onemocnění, se kterými je možné se ve školní praxi setkat; vymezí rozsah a význam rané péče ve vztahu k jedincům s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním; zvládá základní aktivity a didaktické postupy při práci s tělesně postiženým dítětem v MŠ.
Literatura
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.KRAUS, J. a KOL. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1018-8.MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: Nakladatelství H&H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích 80%. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
PaedDr. Eva Mrázová