Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do českého jazyka (KPR / 4305)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4305 - Úvod do českého jazyka, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

V předmětu je stanoveno 5 hod. kontaktní výuky. Témata označená ztučněným písmem budou přednášena v rámci kontaktní výuky. Ostatní témata budou předmětem samostatného studia (9 hod.) podle studijní opory a seznamu uvedené literatury:Obsah:1. Celková charakteristika češtiny a její specifické rysy. Český jazyk a jazyková kultura.2. Jazyk a řeč. Jazykové jednotky, jazykový systém a jeho struktura. Jazykové subsystémy (roviny) a jejich vztahy.3. Psaná forma jazyka a pravopis. Mluvená forma jazyka a výslovnost. Pravopisná a mluvní cvičení.4. Český národní jazyk. Diferenciace a stratifikace češtiny.5. Spisovný jazyk. Norma a kodifikace. Kodifikované soubory. Oblastní variety.6. Spisovný jazyk a jeho rozvrstvení. Slovní zásoba.7. Nespisovné útvary národního jazyka a jejich vztahy k češtině spisovné.8. Jazyková komunikace.9. Komunikát a jeho znaky. Tematické posloupnosti.10. Členění textu. Čtenářská orientace v psaném textu.11. Styl a stylistika. Typy stylů.12. Slohotvorní činitelé objektivní a subjektivní.13. Stylová diferenciace češtiny. Základní funkční styly. Slohové postupy.14. Vývoj řeči dítěte z psycholingvistického hlediska. Podmínky rozvíjení dětské řeči v předškolním vzdělávání.

Získané způsobilosti

V oblasti znalostí umí student definovat a vyložit základní lingvistické termíny, vyjmenovat, popsat a vysvětlit základní okruhy problematiky současné funkčně a komunikačně orientované stylistiky v českém prostředí, zdůvodnit a analyzovat specifické rysy komunikace v oblasti předškolního vzdělávaní a zhodnotit jejich důležitost pro profesní pedagogickou praxi.V oblasti dovedností umí student posoudit z hlediska svého profesního zaměření jak vhodnost vedené komunikace, tak i analyzovat její nejvýznamnější úskalí. Ve svém psaném i mluveném projevu mí správně užívat adekvátní jazykové prostředky, přiměřené komunikační situaci.

Literatura

Čechová, M. Čeština řeč a jazyk. Praha SPN 2011. ČECHOVÁ, M. - KRČMOVÁ, M. - MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008. Černý, J. Úvod do studia jazyka. Olomoc: Rubico, 1998. Hůrková, J. Česká výslovnostní norma. Praha 1995. 1995. Daneš, F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. Hubáček, J.- Jandová.- Svobodová, J. Čeština pro učitele. Opava. 1996. Kol. autorů. Pravidla českého pravopisu. Praha. Praha, 1993. kol. autorů. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha. Hubáček, J. Učebnice stylistiky. Praha, SPN, 1987.

Požadavky

Posluchač pracuje podle studijní opory a vypracovává podle ní úlohy, které odevzdá podle pokynů vyučujícího ve stanoveném termínu. Způsob hodnocení úloh je slovní. Na základě celkového pozitivního hodnocení bude udělena kontrola studia (zápočet) a po úspěšném splnění písemného zkouškového testu (s min. 70% úspěšností, přičemž okruhy ke zkoušce korespondují s obsahem a jednotlivými tématy předmětu) bude udělena kontrola studia (zkouška).Písemné zpracování vybraných úkolů uvedených ve studijní opoře, která je dostupná na https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=474V levé části obrazovky zvolte možnost ?Přihlásit se jako host? a po vyzvání vepište heslo: host.

Garant

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.