Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do pedagogiky (KPR / 4306)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4306 - Úvod do pedagogiky, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět má stanoveno 5 hod. kontaktní výuky. Témata označená ztučněným písmem budou přednášena v rámci kontaktní výuky. Ostatní témata budou předmětem samostatného studia (9 hod.) na základě povinné a doporučené literatury:1. Úvod do studia, obsah předmětu, požadavky k zápočtu, studijní literatura.2. Pedagogika jako věda o výchově (Vývoj a vymezení pedagogiky jako vědy. Vztah pedagogiky k ostatním vědám. Pedagogické vědní disciplíny).3. Výchova a vzdělávání ? základní pedagogické kategorie.4. Výchova jako společenský jev. Společenská determinace výchovy. Vliv výchovy na společnost.5. Výchova a vývoj člověka. Úloha různých činitelů na vývoj člověka, pedagogické směry.6. Výchovný proces a jeho zákonitosti (systémové pojetí výchovy, etapy výchovného procesu).7. Výchovné cíle a jejich proměny8. Složky výchovy jako prezentace obsahu výchovy a vzdělávání.9. Výchovné prostředky, formy a výchovné metody.10. Obecné koncepce ve výchově a vzdělávání.11. Vybrané alternativní edukační programy.12. Vzdělávací systém a výchovné instituce.13. Profese učitele/učitelky předškolního zařízení.14. Hodnocení výuky a uložených prací, zápočtový test.

Získané způsobilosti

Student charakterizuje individuální a společenský význam výchovy, definuje jednotlivé pedagogické kategorie, objasňuje koncepci výchovy a vzdělání pro 21. století (kompetence pro život), vysvětluje úkoly a současné trendy preprimárního vzdělávání, popisuje a vysvětluje systémové pojetí výchovy. Orientuje se teoreticky i prakticky v základních koncepcích výchovy a v alternativních edukačních programech. Charakterizuje základní požadavky na výkon učitelské profese, popíše pracovní činnosti a povinnosti učitele MŠ, význam sebereflexe pro profesní a osobní růst.

Literatura

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ŠIKULOVÁ, R., KOLÁŘ, Z. Kapitoly z obecné pedagogiky. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2003. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky. Praha: vyd. VŠCHT, 2008. JANIŠ, K., KRAUS, B. VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Jinočany: H+H, 2000.

Požadavky

Student pracuje na úkolech ve studijní opoře. Vybírá 3 úkoly označené piktogramem obálky a zpracovává písemně. Vypracované úkoly odevzdá v předem oznámeném termínu. Úspěšné splnění zápočtového testu (úspěšnost 70%).Studijní opora dostupná na: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=476V levé části obrazovky zvolte možnost ?Přihlásit se jako host? a po vyzvání vepište heslo: host.

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.