Předmět Předškolní pedagogika I (KPR / 4307)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4307 - Předškolní pedagogika I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah:1.-2. Předškolní pedagogika, její cíle a úkoly, vztah předškolní pedagogiky k ostatním vědám a pedagogickým disciplínám.3.-4. Péče o děti předškolního věku v období před J. A. Komenským.5.-6. Osobnost a dílo Jana Amose Komenského (zejména pedagogické dílo - Informatorium školy mateřské, Orbis pictus, Velká didaktika). Pedagogický systém J. A. Komenského.7.-8. Pedagogické myšlení o předškolní výchově v koncepci J. Locka a J. J. Rousseau.9.-10. J. H. Pestalozzi a R. Owen a jejich obraz o předškolní výchově.11.-12. Počátky veřejné předškolní výchovy a výchovný systém J. V. Svobody a F. Fröebela.13.-14. Předškolní výchova na počátku a v 1. polovině 20. století (reformní hnutí v předškolní výchově ve světě a u nás.
Získané způsobilosti
Student charakterizuje individuální a společenský význam výchovy, objasňuje koncepci výchovy a vzdělávání pro 21. století, zná a umí charakterizovat nejvýznamnější osobnosti a historické mezníky ve vývoji pedagogického myšlení a jejich aktuálnost pro dnešní dobu a společnost. Student dále ovládá dostatečnou škálu motivačních, expozičních, fixačních a evaluačních postupů, vytváří možnosti pro aplikaci naučeného v praktických situacích. Vytváří předpoklady pro případnou úspěšnou komunikaci se svěřenci projevujícími o tuto problematiku zájem.
Literatura
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ŠLÉGL, J. Dějiny výchovy dětí předškolního věku. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012. Komenský, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Academia. Praha, 2007. ISBN ISBN 978-80-200-1.Rýdl, Karel a Šmelová, Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc, 2012. ISBN ISBN 978-80-244-3.PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I-II. Praha, 1991. ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: SPN, 1982. CIPRO, M. Galerie světových pedagogů I-III. Praha, 2002. ISBN 80-238-8003-9.SINGULE, F., RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha: SPN, 1988. ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.Cipro, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha, 1984. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. A KOL. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.BĚLINOVÁ, L., MIŠURCOVÁ, V. Přehled dějin předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1980. Lenderová, Milena - Rýdl, Karel. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha, 2006. Jůva, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 2003. Štverák, V. - Čadská, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha, 2004.
Požadavky
Docházka, ústní zkouška.
Garant
PhDr. Jiří Šlégl, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jiří Šlégl, Ph.D.