Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mluvený projev a přednes s didaktikou (KPR / 4322)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4322 - Mluvený projev a přednes s didaktikou, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

V předmětu je stanoveno 6 hod. kontaktní výuky. Témata označená ztučněným písmem budou realizována v rámci kontaktní výuky. Ostatní témata budou předmětem samostatného studia (8 hod.) podle studijní opory a seznamu uvedené literatury.Obsah:1. Rétorické minimum pro učitele.2. Komunikace verbální.3. Ústrojí podílející se na tvorbě mluvené řeči.4. Modulace souvislé řeči.5. Zásady české ortoepie.6. Vady řeči a poruchy řeči.7. Nonverbální komunikace.8. Technika řeči a cvičení v pedagogické praxi. Základy verbální a nonverbální asertivity.9. Mluvní výchova v MŠ a její význam v předškolním vzdělávání. Metodické zásady rozvoje mluvních dovedností u dětí v předškolním věku.10. Metody a formy práce při osvojování mateřštiny v MŠ. Praktická mluvní cvičení (artikulační a hlasová).11. Rozvoj souvislého mluveného projevu dětí předškolního věku. Recitace v MŚ ? význam pro rozvoj rytmu, intonace.12. Výběr prózy pro děti v předškolním vzdělávání. Příprava, nácvik a realizace přednesu prozaického textu v MŠ.13. Výběr poezie pro děti v předškolním vzdělávání. Příprava, nácvik a realizace přednesu básnického textu v MŠ.14. Hodnocení výrazného přednesu prózy/poezie určeného dětem v předškolním vzdělávání.

Získané způsobilosti

V oblasti znalostí umí student vyjmenovat, popsat, vysvětlit a zhodnotit z hlediska své budoucí profese základní vlastnosti mluveného projevu a výrazného přednesu, charakterizovat specifické rysy zvukové stránky češtiny (včetně zásad české ortoepie, techniky řeči a nejčastějších vad výslovnosti), popsat a analyzovat zvukovou stránku souvislého projevu, tj. správné členění řeči a modulace. Zároveň umí zdůvodnit a analyzovat specifické rysy komunikace v oblasti předškolního vzdělávání a zhodnotit jejich důležitost pro profesní praxi.V oblasti dovedností umí student z hlediska svého profesního pedagogického zaměření navrhnout a zvládnout metodiku rozvoje mluvních a recitačních dovedností, správně posoudit a rozpoznat nedostatky v řeči dětí, vybrat vhodné texty pro práci s dětmi v mateřské škole, posoudit vhodnost různých metod a forem práce při osvojování mateřštiny v předškolním vzdělávání a analyzovat nejvýznamnější úskalí komunikace s dětmi v MŠ. Student umí simulovat a analyzovat hlasová cvičení určená dětem v předškolním věku, umí se vyjadřovat jasně, přehledně, srozumitelně a kultivovaně.

Literatura

ZÁMEČNÍKOVÁ, E. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS, 2009. BERANOVÁ, Z. Učíme se správně mluvit. Praha: Grada, 2002. Cmíralová, J. Učte se mluvit. Brno 1992. Brno, 1992. Zeman, J. Základy české ortoepie. Hradec Králové Gaudeamus 2008. GEBHARTOVÁ, V. Co a jak číst dětem v MŠ. Praha: Portál, 2011. Hůrková, J. Česká výslovnostní norma. Praha, 1991. FIALOVÁ, I. Logopedická cvičení a hry k odstraňování špatné výslovnosti. Praha, 1997. KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996. ŠTĚPÁN, J., PETRÁŠ, P. Logopedie v praxi. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-61-2.Štembergová-Kratochvílová, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha: STD, 1994. Hubáček, J. Rétorické minimum pro studium učitelství. Ostrava. 1990. GEBHARTOVÁ, V. Říkadla a hry pro nejmenší. Praha: Portál, 2006. Krobotová, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc:UP, 2000. SVOBODOVÁ, J., KULDANOVÁ, P. Veřejný projev a jeho prezentace. Ostrava: PdF OU, 2006.

Požadavky

Aktivní účast na kontaktní výuce.Posluchač pracuje podle studijní opory a vypracovává podle ní cvičení a úlohy, které odevzdá podle pokynů vyučujícího v předem stanoveném termínu v písemné formě či jako zvukovou nahrávku na CD. Způsob hodnocení úloh je slovní. Na základě celkového pozitivního hodnocení bude udělena kontrola studia (zápočet).Studijní opora dostupná na: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=519Přístup pro hosty ? heslo: host

Garant

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.