Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literatura pro děti s didaktikou (KPR / 4323)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4323 - Literatura pro děti s didaktikou, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

V předmětu je stanoveno 6 hod. kontaktní výuky. Témata označená ztučněným písmem budou realizována v rámci kontaktní výuky. Ostatní témata budou předmětem samostatného studia podle studijní opory a seznamu uvedené studijní literatury:Obsah:1. Úvod do předmětu. Charakteristika předčtenářského období. RVP pro předškolní vzdělávání.2. Práce pedagoga podle RVP/ŠVP PV v literárně zaměřených hodinách v praxi. Volba prostředků vedoucích k dosažení čekávaných výstupů v předškolním vzdělávání.3. Náslech z literárně zaměřené činnosti v MŠ, zápis z náslechu.4. Analýza literárně zaměřené činnosti v MŠ.5. Příprava pedagoga na literárně zaměřenou činnost v MŠ6. Specifika práce s dětskou literaturou v MŠ. Odborná literatura věnovaná metodologii práce s dětskou literaturou v MŠ.6. Problematika předškolní výchovy v oblasti Dítě a jeho psychika. Dítě a literární text. Slovesné umění a literatura pro děti.7. Dětský folklor a práce s texty dětského folkloru s dětmi v MŠ.8. Verše básníků pro děti a práce s texty umělé poezie s dětmi v MŠ.9. Lidové pohádky pro děti. Znaky, typy a význam pohádek v předškolním vzdělávání.10. Autorské pohádky v předškolním vzdělávání. Metodické pokyny pro práci s autorskými pohádkami v MŠ.11. Pověst v předškolním vzdělávání. Metodické pokyny pro práci s pověstmi v MŠ.12. Časopisy pro malé děti. Metodické pokyny pro práci s časopisy v MŠ.13. Ilustrace v knihách pro malé děti.14. Využití ilustrací, diafilmů, animovaných filmů, loutkových a kreslených filmů v MŠ.

Získané způsobilosti

V oblasti znalostí umí student vyjmenovat, popsat a vysvětlit základní znaky, principy a pojetí literárně výchovného vzdělávání v MŠ podle RVP PV, umí se zorientovat v literatuře pro děti předškolního věku a dokáže zhodnotit její význam pro osobnostní rozvoj dítěte v předškolní výchově. Umí charakterizovat specifické postupy, metody a formy práce s uměleckou literaturou v MŠ, jež dovedou dítě k očekávaným výstupům podle RVP PV.V oblasti dovedností umí posluchač vyřešit problematické jevy vztahující se k interpretaci dětské literatury v předškolním vzdělávání, je schopen produktivně využívat teoretické poznatky pro vlastní práci s dětským folklorem, uměleckou poezií pro děti, pohádkami a pověstmi v předškolním vzdělávání. Prokáže schopnost tvořivě pracovat s literárním textem, umí navrhnout, posoudit a analyzovat různé metody a formy práce s uměleckou literaturou, zvolit vhodné metodické postupy (včetně alternativních přístupů) s cílem dosáhnout očekávaných výstupů/cílů podle RVP/ŠVP PV. Umí také vytvořit a podrobně zpracovat přípravy na literárně orientovanou výuku, koordinovat ve výuce různé činnosti, vyučovat podle literárních předloh odpovídajících předškolnímu věku dítěte a vytvářet vhodné doplňující materiály a pomůcky pro literárně zaměřenou výuku.

Literatura

Janáčková, B. Literatura pro děti a mládež v datech. Ústí n. L., 2004. JANÁČKOVÁ, B. Práce s literárními texty pro děti předškolního věku. Ústí n. L.: PF UJEP, 2013. Janáčková, B. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí n. L.: PF UJEP, 1999. Janáčková, B. Soubor textů z literatury pro děti a mládež. Ústí n. L., 2005. Janáčková, B. Světová literatura pro děti a mládež s texty k interpretaci. 2008. ISBN 978-80-7414-050-1.Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha, 2006. Sirovátka, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a česká literatura. Praha, 1998. Holešovský, F. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha, 1989. Mocná, D. - Peterka, J. Encyklopedie literárních žánrů. Praha - Litomyšl: Paseka, 2004. Gebhartová, V. Literatura pro děti. Praha, 1989. Chaloupka, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha, 1995. Hutařová, I. Současní čeští ilustrátoři. Praha, 2004.

Požadavky

Aktivní účast na kontaktní výuce.Posluchač pracuje podle studijní opory a vypracovává podle ní úlohy, které odevzdá podle pokynů vyučujícího ve stanoveném termínu. Způsob hodnocení úloh je slovní. Na základě celkového pozitivního hodnocení bude udělena kontrola studia (zápočet).Studijní opora je dostupná na: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=518Přístup pro hosty ? heslo: host

Garant

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.