Předmět Předškolní aspekty elemen. čtení a psaní (KPR / 4325)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4325 - Předškolní aspekty elemen. čtení a psaní, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do předmětu.2. Význam gramotnosti pro systematickou výuku čtení a psaní.3. Připravenost dítěte na výuku českého jazyka. Vývoj, prvky, obsah rané gramotnosti. Utváření pregramotnostních dovedností v MŠ. Psychologické základy počátečného čtení a psaní.4. Nutné předpoklady pro úspěšné zvládnutí dovednosti čtení a psaní. Diagnostika zrakového, sluchového vnímání, schopnosti prostorové orientace, hrubé a jemné motoriky, laterality, slovní zásoby, řečového projevu.5. Přehled metod nácviku čtení a psaní. Informace o metodách nácviku dovednosti čtení a psaní v současné době. (Metoda analyticko-syntetická, genetická, metoda splývavého čtení, globálního čtení). Seznámení se s některými učebnicemi vhodnými pro jednotlivé metody nácviku.6. Rozvíjení zrakového vnímání: zraková diferenciace (rozlišování předmětů, vyhledávání identických obrázků, rozdíly v osově rozdílných obrázcích).7. Prostorová orientace. Nácvik pravolevé orientace. Orientace ve schématu vlastního těla a na druhé osobě. Posloupnost. Didaktické hry.8. Rozvíjení sluchového vnímání. Rozvíjení fonematického sluchu (určování náslovné hlásky, hlásky na konci slova, uprostřed slova).9. Rytmizace (vytleskávání slabik, grafické znázornění slov a slabik, rýmování). Gymnastika mluvidel. Dechová a fonační cvičení. Praktický nácvik. Oromotorická cvičení.10. Grafomotorika - vymezení pojmu. Grafomotorický vývoj dítěte. Předpoklady k grafomotorické činnosti. .11. Příprava dítěte na psaní. Nácvik správného sedění a držení tužky. Druhy úchopů. Plocha, psací náčiní. Praktická cvičení : Rozvoj hrubé a jemné motoriky. Cvičení na procvičování ramenního kloubu, paže, prstů, dlaně, nácvik špetky. Využití pískovničky. Využití běžně dostupného materiálu (papíru, provázků, drátků, kamínků, šátků, koření, těstovin apod).12. Výuka podle metody Montessori v MŠ (principy, pomůcky aktivity). Metoda Dobrého startu.13. Alternativní metody nácviku psaní. Využití prvků jógy. Praktické ukázky.14. Hodnocení výuky. Zápočet
Získané způsobilosti
Studenti se dokáží orientovat v dané problematice. Zvládnou získané poznatky aplikovat do praxe. Umějí zvolit vhodné postupy a umějí vybrat vhodné aktivizační cvičení pro rozvíjení oblastí potřebných v přípravě na nácvik dovednosti čtení a psaní.
Literatura
LOOSEOVÁ, N. PIEKERTOVÁ, G. DIENEROVÁ. Grafomotorika pro děti. Praha: Portál, 2001. LOSSE, ANTJE.C. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001. LIPNICKÁ, M. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha: Portál, 2007. DOLEŽELOVÁ, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 2001. BUDÍKOVÁ, J. a kol. Je vaše dítě připraveno do první třídy?. Brno: ComputerPress, 2004. MRÁZOVÁ, E. Kapitoly z didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Ústí n/L: UJEP, 2000. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1998. http://www.rvp.czDOLEŽALOVÁ J. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál, 2010.
Požadavky
Aktivní účast na kontaktní výuce.Odevzdání portfolia: metodické řady pro rozvíjení zrakového a sluchového vnímání. Rozvoj slovní zásoby. Grafomotorická cvičení.Zápočtový test.Samostatné studium podle studijní opory. Opora dostupná z: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=524Přístup pro hosty ? heslo: host
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
PaedDr. Eva MrázováPaedDr. Eva Mrázová