Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Práce se zdravotně postiženými dětmi I (KPR / 4335)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4335 - Práce se zdravotně postiženými dětmi I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia předmětu. Obsah předmětu. Požadavky k zápočtu. Studijní literatury.2. Vymezení kategorie tělesného postižení a zdravotního znevýhodnění.3. Charakteristika tělesných postižení. Dělení podle vzniku.4. Diagnostika tělesně postiženého dítěte.5. Další zdravotní postižení doprovázející dětské mozkové obrny. Příčiny vzniku dětské mozkové obrny, rizikové faktory. Rehabilitace a terapie při dětské mozkové obrně.6. Dítě po úrazu mozku a následná péče.7. Psychologická problematika tělesně postižených. Reakce na postižení. Socializace dětí s postižením.8. Výchova a vzdělávání jako součást komprehenzivní péče o děti s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.9. Systém péče a vzdělávání osob s poruchou mobility. Raná péče o děti tělesně a zdravotně postižené.10. Podmínky integrace tělesně postiženého a nemocného dítěte do běžných MŠ. Tvorba IVP. Vzdělávací, rehabilitační a kompenzační pomůcky.11. Dítě s chronickou nemocí v MŠ. Hospitalizované dítě.12. Specifika vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže.13. Speciální metodiky vzdělávání tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných.(rozvíjení motoriky, grafomotoriky, komunikačních dovedností). Alternativní a augmentativní komunikace.14. Hodnocení výuky, uložených prací. Zápočtový test.

Získané způsobilosti

Student vymezí skupinu nejběžnějších ělesných postižení a chronických onemocnění, se kterými je možné se ve školní praxi setkat; vymezí rozsah a význam rané péče ve vztahu k jedincům s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním; zvládá základní aktivity a didaktické postupy při práci s tělesně postiženým dítětem v MŠ.

Literatura

JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.KRAUS, J. a KOL. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1018-8.MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a tělesně postižených dětí. H+H. 1994. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.

Požadavky

Aktivní účast na kontaktní výuce.Úspěšné zvládnutí zápočtového testu.Student zpracuje individuální plán pro tělesně postižené dítě. Vybere příklad z praxe.Studijní opora dostupná z: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=538Vstup pro hosty; heslo - host

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Eva MrázováPaedDr. Eva Mrázová